
 

 

Behind the News: Inside China 
Global Television Network 

Merriden Varrall 
January 2020 

 



 BEHIND THE NEWS: INSIDE CHINA GLOBAL TELEVISION NETWORK 

 

  

 

The Lowy Institute is an independent policy think tank. Its mandate ranges 
across all the dimensions of international policy debate in Australia — 
economic, political and strategic — and it is not limited to a particular 
geographic region. Its two core tasks are to: 

• produce distinctive research and fresh policy options for Australia’s 
international policy and to contribute to the wider international debate 

• promote discussion of Australia’s role in the world by providing an 
accessible and high-quality forum for discussion of Australian 
international relations through debates, seminars, lectures, dialogues 
and conferences. 

 

The views expressed in this paper are entirely the author’s own and 
not those of the Lowy Institute. 



Report BEHIND THE NEWS: INSIDE CHINA GLOBAL TELEVISION NETWORK 

 

 1 
 

EXECUTIVE SUMMARY 
China’s efforts to use state media as a means to increase its soft power 
around the world have raised concerns in many quarters. With much 
fanfare in late 2016, China relaunched its global television network, 
formerly known as China Central Television, as a new global media brand, 
the China Global Television Network (CGTN). Despite extensive 
investment and active support from the highest levels of government, 
including President Xi Jinping, CGTN has had limited success in 
improving China’s international soft power standing.  

For many Western observers, it is CGTN’s association with the Chinese 
party-state which limits its ability to shape and influence the global 
discourse.1 However, it is CGTN’s internal organisational structure and 
culture which really inhibits its effectiveness as a soft power tool. CGTN 
and other party-state media with similar structures and cultures will not be 
able to achieve President Xi’s goals without a radical, and extremely 
unlikely, overhaul.  

  



Report BEHIND THE NEWS: INSIDE CHINA GLOBAL TELEVISION NETWORK 

 

2  

 

As China rises, Chinese political elites are increasingly concerned about 
how it is perceived in the world, and how to shape that global public 
opinion. Negative public opinion is anathema to China for two reasons. 
First, domestically, it undermines the narrative of China as a peaceful and 
unthreatening global actor that is central to the Chinese Communist 
Party’s (CCP’s) story of Chinese rejuvenation after the ‘century of 
humiliation’ at the hands of hostile Western forces.2 Second, a lack of trust 
internationally has implications diplomatically in terms of support for China 
on the world stage and economically in relation to trade relationships that 
are essential for China’s continued growth. Both ultimately come back to 
the central issue for the CCP — its ongoing legitimacy.  

Chinese elites, as well as many everyday Chinese people, blame the 
West for what they describe as misperceptions of China. They argue that 
any negative reputation China has overseas is due to how it is portrayed 
by Western media. In their view, the West is so threatened by China’s rise 
that it deliberately hypes up the ‘China threat theory’ for its own interests.3 

The Chinese Government is trying to address what it perceives as 
inaccurate representations of China by investing in its own international 
media. The relaunch and rebranding of China Central Television (CCTV) 
as China Global Television Network (CGTN) in late 2016 is a key element 
of China’s efforts. Many in the West see China’s efforts at expanding its 
state media as part of a broader ‘influence campaign’ to shape views in a 
way favourable to the interests of the Chinese party-state.  

This report examines the success of the relaunch in increasing the 
organisation’s ability to shape global opinion about China as China would 
like. It assesses CGTN’s potential to achieve President Xi Jinping’s goals 
of moulding the global news agenda and creating a more positive view of 
China. It argues that ultimately, despite the restructure, heavy investment, 
and determination at the highest levels of power to start winning on the 
“public opinion battlefield”,4 the organisation’s internal dynamics continue 
to undermine its ability to be a true force in shaping global opinion.  

NOT ALL STATE MEDIA ARE THE SAME 
 
Research on the use of media as a tool of public diplomacy has for 
decades noted the importance of the pursuit of “direct communication with 
foreign peoples, with the aim of affecting their thinking and, ultimately, that 
of their governments”.5 How effectively media is used to achieve this goal 
is highly debatable. 

There is a general presumption among Western observers that CGTN 
cannot function effectively as a tool of soft power because of its 
association with the Chinese party-state.6 This also applies to other 
Chinese state media such as Xinhua. Most English-language 
commentary, including by some Chinese analysts, argues that the close 

Chinese elites, as well as 
many everyday Chinese 
people, blame the West 
for what they describe as 
misperceptions of China.  



Report BEHIND THE NEWS: INSIDE CHINA GLOBAL TELEVISION NETWORK 

 

 3 
 

connection to the Chinese state means CCTV International (and later 
CGTN) lacks credibility with media consumers, which limits its ability to 
generate audiences and achieve soft power or influence. The widely held 
view is that despite substantial government funding and support, indeed 
perhaps because of it, Chinese international media “struggle to achieve 
the reputation needed to reach the public diplomacy goals set by the 
government”.7 And because the channel is part of “Beijing’s propaganda 
machinery”, it is unable to overcome its reputation and be seen as credible 
and authoritative.8 These arguments suggest that because state media is 
answerable to the party,9 “China’s political system just may be the villain 
of its own piece”.10 Ultimately, audience perceptions of a broadcaster’s 
independence is the “single defining factor which guarantees the 
broadcaster’s credibility and is the foundation for its reputation ... It is on 
the basis of the broadcaster’s credibility that the international audience will 
judge and react to the sponsoring government”.11  

However, it is possible for state media to be credible, effective and 
influential. The BBC World Service (BBCWS) is one example. It is highly 
respected around the world. Indeed, one report has argued that “the two 
extremes of the credibility spectrum are the BBCWS on the one hand and 
China’s CCTV on the other”.12 Yet, the BBCWS is a public service 
provided by the United Kingdom’s public broadcaster, the BBC. It is 
funded by the UK Government through licence fees collected from BBC 
users.13 Unlike CGTN, the BBC’s editorial independence is explicitly 
outlined, in its case, in a Royal Charter. The Charter also lists the BBC’s 
public purpose, which includes the duty “to provide impartial news and 
information to help people understand and engage with the world around 
them”. While emphasising independence, the Charter also requires the 
BBC “to reflect the United Kingdom, its culture and values to the world”, 
recognising that the BBC has a key role in promulgating UK soft power 
abroad.14 Other state media around the world such as Qatar’s Al Jazeera 
and Russia’s RT also have influence, albeit with different approaches. 
Even in China, Shanghai-based and state-owned online media Sixth Tone 
is broadly regarded as a credible and interesting source of information. 
The case of Sixth Tone will be examined more closely later in this report.  

Despite the assumption by many that simply being connected with the 
state automatically undermines a news organisation’s credibility or 
influence, in some cases the public funding of news organisations reflects 
positively on a state’s reputation. The BBC is a powerful example of this. 
In fact, research on public opinion found the BBC placed ahead of the 
Premier League, overseas aid, and UK pop culture in fostering positive 
attitudes towards the United Kingdom.15 This fostering of positive attitudes 
is precisely what CGTN is trying to do for China.  

 

“It is on the basis of 
the broadcaster’s 
credibility that the 
international audience 
will judge and react to 
the sponsoring 
government”. 



Report BEHIND THE NEWS: INSIDE CHINA GLOBAL TELEVISION NETWORK 

 

4  

 

CGTN’S MISSION 
 
On New Year’s Eve 2016, CCTV International was rebranded as CGTN, 
and began broadcasting under its new name and revamped style and 
structure.16 China media-watcher David Bandurski described the rebrand 
as the “latest push to develop an international broadcast infrastructure 
allowing China to advance its messages and flex its ‘discourse power’”.17 
The stated mission of CGTN (like CCTV before it) is to provide an 
alternative news voice in the world. President Xi sent a letter to CGTN 
staff for the relaunch, urging them to “tell China’s story well, spread 
China’s voice well, let the world know a three-dimensional, colourful 
China, and showcase China’s role as a builder of world peace”.18 At the 
time China Global Television Network emphasised its desire to be seen 
as objective: “Ultimately, we believe facts should speak for themselves 
and are committed to neutral, objective reporting”.19 The relaunch aimed 
to “rebrand our product to the world, to cope with the global trend in media 
convergence”.20  

China Global Television Network’s mission is based on a long history. 
Since at least the Republican era (1912–1949), many Chinese have 
argued that the way China is portrayed in Western media is biased and 
inaccurate. And since the establishment of the People’s Republic of China 
in 1949, with the exception of a brief period under Deng Xiaoping’s 
‘opening up and reform’ in the 1980s, Chinese elites have argued that the 
country has been under siege from “hostile forces” determined to 
undermine the CCP by the use of international media.21 In response, the 
Chinese Government has stepped up its own efforts in the international 
ideas battlefield. Chinese elites have engaged in a media ‘going out’ 
project to try to manage and combat this “enemy in information warfare”.22 
Chinese presidents and propaganda chiefs alike have emphasised the 
need for Chinese media to take China’s voice into the world and present 
Chinese perspectives on both Chinese and world affairs to a global 
audience.23 

Several key incidents have served as lessons for Chinese elites regarding 
how Chinese media can be used to shape China’s image in the world. For 
example, in 1989, events in Tiananmen Square caused a severe 
international downturn in public opinion towards China. Senior 
propaganda official Zhu Muzhi, who also served as president of the 
Xinhua News Agency, identified news media in the United States and 
other Western countries as the source of anti-China sentiment. According 
to Zhu and the leadership, China needed to “step up the battle for world 
opinion”,24 warning that “in the current struggle for international public 
opinion, we should see the United States as our opponent. We should 
have a clear-cut stand of taking up our sword to defend ourselves.”25 It 
was seen as essential to defend China for its economic development, a 
key pillar of party legitimacy and a stated core interest of the Chinese 
Government, and therefore the CCP’s survival.26 The Foreign 

Chinese presidents and 
propaganda chiefs alike 
have emphasised the 
need for Chinese media 
to take China’s voice 
into the world … 



Report BEHIND THE NEWS: INSIDE CHINA GLOBAL TELEVISION NETWORK 

 

 5 
 

Propaganda Group (duiwai xuanchuan xiaozu), which had been 
disbanded just a year before, was reopened in 1990 to urgently improve 
China’s foreign image abroad.27 

The Beijing Olympics in 2008 was another critical point for Chinese 
media.28 Billed as China’s ‘coming out party’, China hoped the Olympics 
would improve its image and gain it admiration from around the world. 
However, foreign media coverage of anti-China protests along the route 
of the torch relay, and the games themselves was the trigger for an 
increased determination to have more say in how China was represented 
internationally. As Professor Yu Guoming from Renmin University noted, 
the protests and conflicts encountered during the Olympic torch relay 
prompted “an ideological shift” among senior Chinese officials. Professor 
Yu argued that “the embarrassing image revealed in Western media 
underlined to Chinese officials that while China’s economy has a great 
presence in the global economy, China’s voice and cultural influence have 
not achieved a decent position”.29 

Additional funding was provided for international broadcasting, and 
programming changes were made to increase their appeal.30 And there 
were results — whereas its coverage of the SARS epidemic in 2003 was 
highly discredited, CCTV International’s coverage of the 2008 earthquake 
in Sichuan province showed that the channel could be a global player. Its 
footage was rebroadcast by other networks including BBC and CNN31 
(although CCTV had the advantage of preferential access to the site of 
the disaster, as happened with coverage of the sinking of the Oriental Star 
on the Yangtze River in June 2015, which claimed 400 lives32). 

Despite these efforts, views of China did not improve in 2009, at least 
according to evidence available on Western audiences. Polling by the 
BBCWS, among others, showed that positive views of China were in 
decline across Europe and the Anglosphere.33 The foreign media was, 
again, seen by China to be largely to blame for the gap in perceptions. As 
a 2009 essay in an important Communist Party journal described it:  

 “China’s efforts and earnestness have met with an international 
public opinion environment (国际舆论环境) stacked unfairly 
against it. A small number of Western media have managed to 
dominate the international news and information order (国际新闻
传播秩序), masking the truth, disseminating prejudices, creating 
through human effort one after another ‘iron curtain’ and ‘vast 
divide’, seriously impeding interaction, conversation and mutual 
understanding between peoples.”34 

The author accused the international media of inequality, lack of freedom 
and fairness, and argued that this lopsidedness was “now impelling a 
number of victimised nations to strengthen their capacity for projecting 
information internationally”.35 Based on the view that the West could not 
and would not objectively represent China and Chinese perspectives, 

CCTV International’s 
coverage of the 2008 
earthquake in Sichuan 
province showed that 
the channel could be a 
global player.  



Report BEHIND THE NEWS: INSIDE CHINA GLOBAL TELEVISION NETWORK 

 

6  

 

Chinese media was urged to undertake this duty.36 In 2009 the Chinese 
Government again boosted investment into its media with a widely 
reported funding injection of RMB 45 billion (around US$6.6 billion) to be 
shared among several Chinese state media organisations for the purpose 
of improving the country’s international image.37  

Today, President Xi Jinping continues to draw heavily on the narrative of 
China’s victimisation at the hands of Westerners and the idea that 
Western media is biased against China. Like his predecessors, Xi argues 
that Chinese international media has a key role — indeed, a moral duty 
— in defending China’s reputation against what he sees as the West’s 
monopoly on storytelling. In August 2013, Xi gave a speech at the National 
Propaganda and Ideology Work Conference in which he emphasised the 
critical importance of China’s international media. In his speech, Xi said 
that Chinese media:  

 “… must strive to move international communications capacity 
construction forward, innovate foreign propaganda methods, 
strengthen discourse system construction, strive to forge new 
concepts, new categories and new expressions that circulate 
between China and the outside world, tell China’s story well, 
disseminate China’s voice well, and strengthen [China’s] 
discourse power internationally.”38  

Similarly, when President Xi toured CCTV’s Beijing headquarters in 
February 2016, he urged journalists to pledge their loyalty to China’s 
Communist Party.39 On World Journalists’ Day in November 2017, he 
again took the opportunity to remind Chinese reporters of their duty to 
promote a positive image of China and its achievements.40 According to 
President Xi, Chinese media must focus on the “positive and vigorous” in 
the “public opinion battlefield”.41  

The perception that the world has a biased and inaccurately negative view 
of China, promulgated by Western media, is not just limited to political 
elites. From taxi drivers and hairdressers to university students and 
academics, many feel strongly that the West misunderstands China, and 
that Western media is the cause of the problem. Most mainland Chinese 
fully support China’s efforts to do whatever is needed to, in their view, 
correct the imbalance, and “optimise a pro-China international 
environment”.42 

HOW SUCCESSFUL HAS THIS EFFORT BEEN? 
 
So far, Chinese efforts to influence global public discourse are meeting 
with mixed reviews. While there is no systematic research available on 
Chinese media audiences and influence,43 most of what is available 
suggests that there are only small numbers of Western consumers of 
Chinese media, and those that do exist are largely unmoved by its efforts.  

… Xi argues that 
Chinese international 
media has a key role 
— indeed, a moral duty 
— in defending China’s 
reputation against what 
he sees as the West’s 
monopoly on 
storytelling. 



Report BEHIND THE NEWS: INSIDE CHINA GLOBAL TELEVISION NETWORK 

 

 7 
 

China Global Television Network’s focus may not ultimately be on 
influencing narratives about China in the West. Indeed, it may be non-
Western markets that are more relevant. For one thing, Western media 
markets, especially English-speaking ones, are saturated with content, 
and are widely recognised as being difficult to break into. Non-Western 
media markets provide more opportunities for international media players 
to gain access.44 Additionally, given China’s commitment to identifying as 
a developing nation, albeit a leader among them, and defining itself 
against ‘traditional’ powers, non-Western markets may be more 
strategically important. This is particularly the case when it comes to 
China’s ‘core interests’, including continuing economic growth, and 
protecting sovereignty and territorial integrity. Developing support for 
official People’s Republic of China narratives in countries around the 
South China Sea, or along the ‘Belt and Road’, for example, are critical to 
these interests. What limited evidence does exist suggests that CGTN, 
like other Chinese state media, is gaining some traction in Africa and the 
Pacific. However, this may be due to the lack of alternatives as much as 
any particular attraction of what the CGTN has to offer, and the impact 
may be limited. China Central Television appears to have had few 
difficulties entering Africa and conveying Chinese soft power.45 In some 
Pacific Island countries such as Vanuatu, then-CCTV was the second 
most-watched station, with 12 per cent of viewers, ahead of the Australia 
Network at 2 per cent.46 However, in many cases, the results have been 
mixed, limited by low levels of credibility and the challenge of competing 
with Western media.47 Other researchers have argued that while China 
has provided valuable technical and infrastructure support to African 
broadcasters which has been well-received, African audiences have not 
yet entirely accepted the messaging about China.48  

There is in fact very little in the way of clear empirical data on how Chinese 
state-owned television like CGTN, and CCTV International before it, is 
received by non-Chinese audiences. Data from China tells a positive 
story. For example, the main body overseeing the state’s media activities 
has reported that more than 100 million people watched programs from 
four of the CCTV Channels (CCTV Chinese, English, French and 
Spanish) by 2009.49 However, these figures are disputed. As others note, 
CCTV/CGTN management itself is not clear on international audience 
size. Their own figures are inconsistent.50 Other estimates are closer to 50 
million and, of these, many viewers may be Chinese diaspora and 
Chinese nationals either watching news from home, or practising their 
foreign language skills.51 One small-scale study of CCTV International’s 
audience in the United Kingdom showed a very low penetration rate, even 
among students with a particular interest in China. It is a reasonable 
assumption that the broader public are not more likely to watch CCTV or 
CGTN than these students.52 Quantifying audience numbers is further 
complicated by the fact that local channels in other countries may use 
international newsfeeds as part of their own programming.  

 

CGTN’s focus may 
not ultimately be on 
influencing narratives 
about China in the 
West … it may be 
non-Western markets 
that are more 
relevant. 



Report BEHIND THE NEWS: INSIDE CHINA GLOBAL TELEVISION NETWORK 

 

8  

 

Calculating number of viewers is difficult enough, but understanding the 
qualitative impact of media outreach is even more complex. Despite a lack 
of data, it is generally accepted both internationally, and within CGTN 
itself, that its influence is not what it could be, despite generous 
government funding and a clear strategic goal. Indeed, the revamp of 
CGTN was in part a recognition of this problem and an effort to boost its 
ability to shape global discourses.  

CGTN’S ORGANISATIONAL DYNAMIC — SIX 
CHALLENGES 
 
As noted, most English-language analysis argues that CGTN’s 
ineffectiveness is due to its connection to the Chinese party-state. 
However, the research for this report has revealed that there is another 
critical component that inhibits CGTN’s ability to effectively shape global 
narratives — its organisational dynamic. The working environment at 
CGTN results in a communications product that is unappealing to many 
viewers, and lacks the ability to influence the news agenda, or how the 
world perceives China.53 

There are six main aspects to CGTN’s internal culture that undermine its 
ability to genuinely impact global opinion. These are: confusion around 
what counts as internationally newsworthy; a focus on outputs over 
impact; risk-aversion; lack of trust; low staff morale; and an ambivalence 
about accepting international ideas. 

 
WHAT COUNTS AS NEWSWORTHY 
 
According to the CGTN employees interviewed for this research, one of 
the reasons CGTN struggles to be effective is because it is attempting to 
do too much at once. Rather than choosing to focus either on setting a 
different international news agenda or providing an alternative angle on 
the existing agenda, it is trying to do both.54 This would be difficult at any 
news organisation, but is particularly challenging at CGTN because, as 
interviewees explained it, of a lack of a ‘nose’ for the type of news and the 
presentation of stories that appeal to international audiences.55  

Many Chinese and international observers alike agree that China’s 
international communication skills are seriously underdeveloped. It “lacks 
experience in influencing opinions outside its borders”.56 As such, many 
Chinese journalists at CGTN struggle with deciding what topics to cover, 
and how. The majority of staff have little experience of the international 
news arena. Older, senior journalists gained their experience in Chinese 
state media, which operates in quite different ways and in a very different 
style to Western media.57 Lower-level staff tend to be young and 
inexperienced, often recent university graduates with little or no newsroom 
experience. 

Many Chinese and 
international observers 
alike agree that China’s 
international 
communication skills 
are seriously 
underdeveloped.  



Report BEHIND THE NEWS: INSIDE CHINA GLOBAL TELEVISION NETWORK 

 

 9 
 

Despite exhortations from the highest levels to ‘tell a positive story’, and 
to reshape the news agenda, there is very little clear or consistent editorial 
direction around what constitutes ‘legitimate’ news. One employee 
explained that in the past, Chinese staff attended meetings and lectures 
about how to report ‘with Chinese characteristics’. With the rebrand, they 
were then told to ‘be international’, but with no real guidance of what that 
meant in practice.58 An international employee described how they were 
asked by various Chinese colleagues for guidance on what was 
newsworthy for international audiences. For example, they were asked 
whether an earthquake story was good for news, and if so, on what basis? 
Was it geographical proximity to the audience? And how could that work 
in an international media outlet? Was it number of people killed and 
injured? Was it access to footage of the destruction? Allegedly, stories of 
goats escaping from yards made the headlines on one occasion.59  

In the absence of clear guidelines or a shared understanding of 
‘newsworthiness’ using international media as a guide, many Chinese 
reporters assess the relevance of issues according to their own sense of 
nationalism.60 Many employees — both local Chinese and foreign 
reporters — feel that while CGTN may have a nationalist agenda, it is a 
legitimate one, and that indeed, all media operates within an agenda of 
some sort.61 Some Chinese CGTN journalists argue that the 
organisation’s selection of stories to cover, and style of coverage, should 
support the official line, and not upset stability or undermine China’s image 
in the world.62 For example, high-profile journalist Yang Rui from the 
primetime CGTN news program Dialogue notes that the appeal of his job 
is that it gives him the opportunity to “present facts”. He continues: 

“The picture that the West has about China is incomplete. What 
we call news gathering is actually a process of selection. We have 
ten facts about the same truth, but for Western media, they 
deliberately choose the four negative ones, ignoring the six 
positive ones. You can’t say their reports are not factual. They are 
factual, but it’s based on prejudice and it’s highly selective.”63  

The lack of editorial direction means that employees often have to guess 
what is acceptable, and in such a hierarchical environment, this tends to 
come down to what they think their boss would want to see. A strong 
theme among many interviewees for this report was that the criteria for 
news selection was whether it “would make their bosses happy”.64 As one 
interviewee said, at CGTN, staff “don’t even care about doing propaganda 
well”.65  

The problem of adopting an international approach to news is exacerbated 
by journalists not getting the chance to develop or utilise expertise in a 
particular subject area. Until late 2017, ‘beats’, or focusing on certain 
topics, did not exist. Journalists were expected to cover all areas equally, 
including sport, culture, business or politics. The CGTN staff I spoke to 
noted that when people were eventually allocated to a particular area, the 

The lack of editorial 
direction means that 
employees often have to 
guess what is 
acceptable … 



Report BEHIND THE NEWS: INSIDE CHINA GLOBAL TELEVISION NETWORK 

 

10  

 

process seemed to be more random than strategic. They were rarely 
assigned to their area of expertise.  

This lack of instinct for international newsworthiness at both mid and 
higher levels of management means Chinese staff rely on what is being 
covered in Xinhua, Reuters, and Associated Press to guide them in what 
to include or exclude. As such, it is almost impossible for CGTN to add 
something new to the international media landscape.  

OUTPUTS OVER IMPACT 
 
Meeting the goal of trying to both shape the news agenda as well as report 
on events in a ‘more positive’ way is made more difficult by CGTN 
management’s demand for quantity. Chinese staff report that they are 
required to do 15–20 stories per 8-hour shift.66 One interviewee described 
it as “always quantity over quality” to the extent that the organisation felt 
“like a news production factory — a factory that was producing 
substandard products and the staff were like robots”.67 To meet their 
quota, staff tend to cut and paste existing content, for example from other 
Chinese news sources such as Xinhua, but also from international 
agencies such as Associated Press. Time-pressed journalists reportedly 
grab the first stories they come across, with little time to consider issues 
of quality or messaging.  

This ‘outputs over impact’ approach means CGTN’s news is often 
unoriginal and/or lags behind other reporting, and therefore misses the 
opportunity to set or influence the news agenda at all. As Chinese media 
scholar Yu Guoming noted: “We’ve increased the quantity of the work we 
do, but not the quality … We really need a new way to present our story. 
We can’t just use the old logic and throw lots of money at it.”68 

LOVE/HATE RELATIONSHIP WITH ‘THE FOREIGN’  
 
As part of the rebrand, CGTN increased the recruitment of experienced 
international talent, both for on-screen roles and behind-the-scenes 
technical jobs. The eventual goal is to have equal numbers of international 
and local staff as part of CGTN’s quest to modernise and increase its 
ability to communicate effectively to international audiences.69 However, 
in practice, international staff are marginalised, under-utilised, and their 
inputs are rarely welcomed.  

The confusion about how to incorporate international staff becomes 
apparent from the moment of their arrival in Beijing. Several foreign 
journalists described how they were left outside the CGTN office building 
in below-zero Beijing winter temperatures for several hours because no 
arrangements had been made for foreigners to gain access to the 
building. Their contact person would come out to greet them, but would 
not be able to let them in. In one case, it was six months before an entry 

Meeting the goal of 
trying to both shape the 
news agenda as well 
as report on events in a 
‘more positive’ way is 
made more difficult by 
CGTN management’s 
demand for quantity. 



Report BEHIND THE NEWS: INSIDE CHINA GLOBAL TELEVISION NETWORK 

 

 11 
 

pass could be organised. Arrangements for temporary accommodation 
while international staff looked for a place to live were similarly 
disorganised. For some staff, salaries took months to be processed.  

For the most part, even highly experienced foreign staff were used as copy 
editors, whose sole responsibility was to check the accuracy of foreign-
language text. Some international staff noted that they felt their role was 
mostly for symbolic purposes, or to demonstrate a competitive advantage 
over other areas of the organisation, or other news agencies. One said 
they would be “wheeled out” to meet high-level official visitors, introduced 
and then “wheeled” away again. While higher-level international staff 
would occasionally be given tasks such as writing analyses and 
recommendations for how to improve the organisation, there was a strong 
sense that these were ignored, or certain elements brought in over a long 
period of time clothed as initiatives of the Chinese management. This is 
also reportedly the case in other Chinese news organisations such as 
Xinhua and Global Times. 

While international staff are constrained in terms of creating content, they 
are also not permitted to make organisational decisions. One foreign 
employee told me that in response to an inquiry about operating practices 
they were told, “You’ll never understand. You are not Chinese … You 
were born and raised overseas. You will never understand how things 
work here [in China], especially in a place like CCTV.”70  

Given that CGTN’s primary purpose is to influence international public 
opinion, the organisation’s ambivalent attitude to the international is 
surprising. However, when considered within the broader context in China 
in which China’s relationship with ‘the foreign’ is highly complex, it is not 
totally unexpected.71  

LACK OF TRUST 
 
The corporate culture in CGTN is closed, competitive, and characterised 
by a lack of trust among employees. Interviewees explained that career 
progression depended not so much on doing a good job of creating quality 
news as aligning strategically with ‘rising stars’. This is not the same as 
loyalty. If a person in power shows any sign of weakness, this is seen as 
an opportunity to take advantage and move oneself forward. As a result, 
information sharing is highly unusual; staff are reluctant to tell colleagues 
when they will be out of the office. The organisation operates as a series 
of silos or fiefdoms, according to one employee.72 Disclosing more than 
was absolutely necessary is seen as putting oneself at a relative 
disadvantage. Decision-making on almost any matter is protracted, with 
red stamps and approvals needed from various different areas before 
implementing change.  

Many interviewees noted the strength of the hierarchy, and the way in 
which individual performance in the eyes of one’s superior was the most 

Some international staff 
noted that they felt their 
role was mostly for 
symbolic purposes, or to 
demonstrate a 
competitive advantage 
over other areas of the 
organisation, or other 
news agencies. 



Report BEHIND THE NEWS: INSIDE CHINA GLOBAL TELEVISION NETWORK 

 

12  

 

important measure of success. As one interviewee noted, “all I know is 
that my boss has bosses that he has to impress”.73 And another, “people 
just care about their job, their benefits, and moving up the ladder”.74 To 
appear successful, an employee needs to look like they are doing 
something useful in the eyes of their boss. In some cases, that means 
programs being cancelled or created, or quotas being introduced, for the 
sake of looking productive.75 As another interviewee put it, the 
“organisation is encumbered by risk-averse people who don’t give a 
damn, and have no interest in anything but protecting their own job”.76  

The workplace culture as it was described by interviewees revolves not 
around loyalty to either the organisation or other staff, but around 
individual opportunism. While most of an employee’s attention is focused 
on pleasing the person above, at the same time, employees are constantly 
on the lookout for opportunities to depose their immediate supervisor by 
revealing misconduct of some sort to their superior. People are extremely 
risk-averse about taking a strong position on anything, as if (and often 
when) the winds shifted, they would find themselves on the wrong side of 
the political fence. The case of former Chongqing mayor Bo Xilai is an 
example, in which journalists wrote positive coverage of the one-time 
darling of the political establishment before he was brought down on 
corruption charges. The way to get ahead, as one interviewee explained, 
was not to wait for meritocracy to recognise your good work, but to “hitch 
your star” to somebody who “looked like they were going places”. 
However, this was risky, because if this person left for any reason, 
everyone associated with them “would be left out in the cold”.77  

RISK AVERSION 
 
Unsurprisingly, given the opportunistic environment, avoiding risk and 
‘keeping one’s head down’ is another characteristic of CGTN. Due to the 
lack of trust, there is an almost total lack of incentive to push boundaries, 
including in topics and stories being covered, and how particular topics 
were addressed. Beyond direct censorship, the environment itself acts as 
a brake on staff’s motivation to engage with ‘sensitive’ issues. 

This is not to say that censorship does not exist.78 Chinese media is 
censored through explicit gag orders from the party’s Central Propaganda 
Department, including regular verbal instructions to editors, pre-
publication vetting, and, occasionally, post-publication punishments.79 
Under President Xi, there is no sign of this control loosening. However, 
CGTN is not an Orwellian environment of ruthless oppression and control. 
According to interviewees, both Chinese and international, while they are 
aware that somewhere, sometimes, meetings were held to decide what 
could and could not be covered, these rarely directly affect them. The 
degree of strictness around what topics could be covered depends on 
individual managers, as some are more open to discussion and being 

Unsurprisingly, given 
the opportunistic 
environment, avoiding 
risk and ‘keeping one’s 
head down’ is another 
characteristic of CGTN. 



Report BEHIND THE NEWS: INSIDE CHINA GLOBAL TELEVISION NETWORK 

 

 13 
 

convinced of the merits of a story than others. This is ascribed to these 
managers’ own standing within the organisation.  

For the most part, employees draw on their own understanding of what 
issues are deemed sensitive and what would be acceptable, and judge 
for themselves if it is worth the risk. Some CGTN journalists treat the issue 
of censorship as rather like a game, where if you are quick and agile, you 
can circumvent the rules. In some cases, where journalists suspect an 
issue might be deemed too sensitive to cover, they move swiftly to write 
before it is covered in a certain way by Xinhua, or before directives are 
received that it cannot be reported on. Others note that a subtle shift in 
wording could sometimes move a topic out of the ‘too sensitive’ category. 
For example, topics such as ‘labour exploitation’ might not be considered 
appropriate, but ‘labour overwork’ may be.  

At CGTN, censorship is not a blunt, unilateral, non-negotiable instrument. 
While some issues are outside the realm of discussion — such as regime 
change in China — room exists for creativity and innovation should 
journalists wish to make the effort to do so. However, many interviewees 
noted that after some time in the organisation, the broader culture has 
worn them out to such an extent that they find it difficult to motivate 
themselves to make the necessary effort. As Chinese artist Ai Weiwei has 
noted, “‘getting by’ becomes the supreme value”. Individuals develop a 
“voluntary submission to the system” in order to survive and succeed.80  

LOW MORALE AND DISSATISFIED STAFF 
 
Eventually, these factors lead to a profound sense of frustration and 
disappointment among staff. Staff retention is very low, both for 
international and Chinese staff. The level of turnover of Chinese staff is 
high, many quitting to join other news organisations or different 
professions.81 The high pressure to fulfil demanding quotas unlike those 
in most media agencies in the West, the tough office environment, and 
the low and falling salaries does little to motivate them to do more than is 
necessary. Unlike Yang Rui and others like him, many of the younger and 
less experienced staff are not particularly interested in telling China’s story 
to the world, or changing people’s perceptions. They write as they are 
instructed to do from higher levels of management. While there are 
certainly staff at CGTN who aspire to produce quality journalism and 
change perceptions, interviewees described this as rare, and of their 
voices being lost in the crowd. For Chinese staff, the issue is compounded 
by being paid very low wages, around RMB 5000 (A$1000) per month.  

Foreign staff on the other hand receive internationally competitive 
salaries. Despite this, international staff become quickly disillusioned. As 
one foreign journalist at CGTN told me, “they’re willing to pay Westerners, 
but they’re not willing to listen to them”.82 International employees reported 
it was common for new foreign recruits to be excited for the first three 
months, spend the next three months thinking maybe there’s something 

For the most part, 
employees draw on their 
own understanding of 
what issues are deemed 
sensitive and what 
would be acceptable … 



Report BEHIND THE NEWS: INSIDE CHINA GLOBAL TELEVISION NETWORK 

 

14  

 

they can do, and then either “resign or resign themselves”.83 As one 
interviewee said, “When I started, I was all bright-eyed and bushy-tailed, 
eager to improve the show. However, I was constantly given false hope, 
so that faded rather quickly. We basically don’t even bother anymore.”84 
As these employees see it, time and time again, foreign talent would quit 
after only a few months due to frustration. However, for those who want 
to stay in China, the pay and visa are enough to keep them working — 
albeit as some admitted at the bare minimum — for several years. Some 
former staff described the reasons that they left as being frustrated by the 
environment, bored with the topics focused on, and feeling the role was 
professionally unrewarding.  

It was emphasised in several cases that the feelings of dissatisfaction 
were not because of deliberate political efforts to control ideas, but 
because of organisational dysfunction.  

Some, even many, of these factors that characterise the organisational 
environment at CGTN can be found in other media or public diplomacy 
organisations. Risk aversion, an obsession with numbers, and 
overworked and underpaid staff, for example, are common criticisms. 
However, the combination of all of these factors outlined above, at the 
same time as constantly operating under the political exhortations from 
the highest level, creates an unusual if not unique set of circumstances — 
particularly for an internationally focused news organisation organisation 
whose aim is to shape how China is perceived in the world.  

THE CASE OF SIXTH TONE 
 
Despite the investment and hype, the CGTN relaunch did little to resolve 
the internal structural issues that undermine CGTN’s ability to be a truly 
pro-active and agenda-setting agency. Interviewees noted the rebrand 
seemed to be a hurried and somewhat haphazard response to fears that 
the television arm of the organisation might be being outdone by the digital 
side. One interviewee described the rebrand process as “chaotic”, and a 
“last-minute thought bubble”.85 David Bandurksi of the China Media 
Project described the relaunch as little more than “an ill-conceived web re-
design alongside a simple acronym change”; however, as Bandurski 
observes, there are Chinese media outlets which could have provided 
inspiration for CGTN’s overhaul.86 

The example of Sixth Tone shows that state media in China can create 
credible and appealing news. Sixth Tone is the English-language sister of 
Chinese online media news outlet, The Paper. Launched in April 2016 and 
aimed primarily at Western readers, the online publication has a slick 
website and is highly readable. Like CGTN, it receives state funding 
(although exact figures are elusive) and is operated by a state-owned 
enterprise, Shanghai United Media Group.87 Also like CGTN, Sixth Tone 
answers to Chinese censorship regulations.88 As the then-editorial 

Despite the investment 
and hype, the CGTN 
relaunch did little to 
resolve the internal 
structural issues that 
undermine CGTN’s ability 
to be a truly pro-active and 
agenda-setting agency. 



Report BEHIND THE NEWS: INSIDE CHINA GLOBAL TELEVISION NETWORK 

 

 15 
 

director, formerly of The Wall Street Journal and Far Eastern Economic 
Review, noted in an interview, Sixth Tone faces all the usual constraints 
and sensitivities of any media in China.89 Examination of broad political 
issues underpinning individual stories tends to be absent from Sixth Tone 
stories. Despite this, Sixth Tone has an entirely different look and feel to 
CGTN, and indeed, some savvy China-watchers are not even aware that 
Sixth Tone is Chinese Government media.  

The factors behind this difference relate closely to the internal structural 
challenges faced by CGTN set out above. One aspect is the choice of 
content. In order to appeal to international audiences, it aims to 
“humanise” China news. According to founding editor-in-chief Wei Xing, 
“If we cover a very big topic, we prefer to cover the topic with people stories 
... We want to go beyond the reports, to go to people’s homes.”90  

Appealing content reflects a shared sense of what is newsworthy. It is a 
function of the organisational culture. None of the stories of exclusion, 
information-hoarding, lack of motivation, or lack of trust that characterise 
experiences at CGTN are a feature of the work environment at Sixth Tone. 
The organisation is of course much smaller than CGTN, so it is easier to 
have informal interactions among staff. Teams are close, and the 
atmosphere is described as being relaxed. Interviewees reported that staff 
at Sixth Tone are passionate about what they do, which is in direct 
contrast to CGTN.91 Another contrast is the hierarchy, which while heavy 
and closed at CGTN, is deliberately flat at Sixth Tone. The appointment 
of a non-Chinese editorial director is a move that would be extremely 
unlikely to occur at CGTN. Sixth Tone’s success has been noticed, and it 
is starting to bureaucratise, imposing organisational structures like those 
at CGTN. There are signs that it is already beginning to slow down. 

CONCLUSION 
 
While most Western analysts argue that it is the connection with the 
Chinese party-state that fundamentally challenges CGTN’s international 
legitimacy, the Sixth Tone example demonstrates that there is more to the 
story. The research for this paper shows that  rather than party-state 
control,  it is certain factors within the organisational culture, that prevents 
CGTN from achieving its goals of shaping the global news agenda and 
telling a positive story of China to the world.92 The combination of political 
and institutional constraints, differences in media and cultural traditions, 
and levels of knowledge and skills are a common — but not inevitable — 
challenge to much Chinese international communication.93  

There is considerable concern about Chinese influence in Australia and 
around the world. This concern is largely articulated in terms of China as 
an authoritarian party-state engaging in Leninist-style ‘propaganda 
warfare’ to actively shape and constrain ideas and public opinion in the 
global arena. Australian researchers, among others, argue that media can 

None of the stories of 
exclusion, information-
hoarding, lack of 
motivation, or lack of 
trust that characterise 
experiences at CGTN 
are a feature of the 
work environment at 
Sixth Tone. 



Report BEHIND THE NEWS: INSIDE CHINA GLOBAL TELEVISION NETWORK 

 

16  

 

be an effective tool of public diplomacy and soft power when underpinned 
by a coherent strategy, resources, and a sophisticated approach.94 
Chinese state media such as CGTN comes under scrutiny for its potential 
to shape global narratives. And using its media to shift the West’s 
perceived monopoly over discourse power is precisely China’s stated aim.  

An examination of the workplace culture of state-owned media like CGTN 
shows that the working environment for employees greatly undermines 
the style and substance of what the organisation produces. The 
organisational culture within CGTN actually hinders it in achieving its 
ambitions as a source of global influence. The example of Sixth Tone 
highlights CGTN’s ineffectiveness. 

While a radical organisational transformation of CGTN might be possible, 
no-one among the interviewees for this research thought that was likely. 
For many, changes such as hiring more international staff and the rebrand 
are little more than cosmetic adjustments. Rather, CGTN is likely to 
continue on its current path for the foreseeable future. With this approach, 
China’s ability to either shape global opinion or enhance its own image — 
in the West at least — is unlikely to be successful. 



Report BEHIND THE NEWS: INSIDE CHINA GLOBAL TELEVISION NETWORK 

 

 17 
 

NOTES 
1 The term ‘party-state’ is used in this paper to describe the complex combination 
of the Chinese Communist Party and the structures of government and 
administration (state). Many Western commentators tend to try to make sense of 
the Chinese party-state system by using familiar terminology such as ‘president’ 
and ‘party’. However, using these kinds of classifications to describe Chinese 
political structures hides important differences. Politics, power, and governance 
in China are in many ways simply not comparable to their Western counterparts. 
2 For more on the narratives that underpin China’s worldview, see Merriden 
Varrall, Chinese Worldviews and China’s Foreign Policy, Lowy Institute Analysis 
Paper (Sydney: Lowy Institute, 2015), 
https://www.lowyinstitute.org/publications/chinese-worldviews-and-china-s-
foreign-policy.  
3 See, for example, “China Says US Hyping Threat to Justify Own Rising 
Defense Spending”, Reuters, 22 March 2019, https://www.reuters.com/article/us-
china-usa-defence/china-says-us-hyping-threat-to-justify-own-rising-defense-
spending-idUSKCN1R315E; Li Ruohan, “Time to bury ‘China threat theory’: FM”, 
Global Times, 3 August 2018, http://www.globaltimes.cn/content/1092448.shtml.  
4 “Xi Jinping’s 19 August Speech Revealed? (Translation)”, China Copyright and 
Media, 12 November 2013 (updated 22 December 2014), 
https://chinacopyrightandmedia.wordpress.com/2013/11/12/xi-jinpings-19-
august-speech-revealed-translation/. 
5 See, for example, Gifford Malone, “Managing Public Diplomacy”, The 
Washington Quarterly 8, No 3 (1985), 199. 
6 I am using the notion of soft power in the basic Joseph Nye sense; that is, 
efforts to attract others to want what you want: see Joseph Nye, Soft Power: The 
Means to Success in World Politics (New York: Public Affairs, 2004). William 
Callahan argues convincingly that China does not understand soft power in the 
same way as Nye. Callahan demonstrates that China also uses soft power 
“negatively” for domestic messaging to maintain regime legitimacy: see William 
Callahan, “Identity and Security in China: The Negative Soft Power of the China 
Dream”, Politics 35, Issues 3–4 (2015), 216–229. However, despite this being the 
case, it does not preclude China from also attempting to achieve soft power 
externally in the fundamental Nye sense, or attempting to influence global 
debates to be more aligned with its preferred discourse.  
7 Annmaree O’Keeffe and Alex Oliver, International Broadcasting and Its 
Contribution to Public Diplomacy, Lowy Institute Policy Analysis paper (Sydney: 
Lowy Institute, 2010), 32, 
https://archive.lowyinstitute.org/publications/international-broadcasting-and-its-
contribution-public-diplomacy. 
8 Zhang, Xiaoling, “China’s International Broadcasting: A Case Study of CCTV 
International”, in Jian Wang ed, Soft Power in China: Diplomacy Through 
Communication (New York: Palgrave MacMillan, 2010), 57–72. 
9 Anna Nelson, CCTV International Expansion: China’s Grand Strategy for 
Media? A Report to the Centre for International Media Assistance (Washington 
DC: National Endowment for Democracy, 2013), 



Report BEHIND THE NEWS: INSIDE CHINA GLOBAL TELEVISION NETWORK 

 

18  

 

https://www.centerforinternationalmediaassistance.org/wp-
content/uploads/2015/02/CIMA-China-Anne-Nelson_0.pdf.  
10 Sambuddha Mustafi, “Sino the Times: Can China’s Billions Buy Media 
Credibility?”, Colombia Journalism Review, May/June 2012, 
https://archives.cjr.org/feature/sino_the_times.php. 
11 O’Keeffe and Oliver, International Broadcasting and Its Contribution to Public 
Diplomacy, 40. 
12 Ibid. 
13 It was fully funded by government through the UK Foreign and Commonwealth 
Office (FCO) until 2014. The licence fee is now supplemented by additional 
funding from the FCO. See National Audit Office, “BBC World Service: Report by 
the Comptroller and Auditor General presented to the BBC Trust Value for 
Money Committee”, 14 June 2016, https://www.nao.org.uk/wp-
content/uploads/2016/06/BBC-World-Service-1.pdf. 
14 BBC, “The Royal Charter”, 
https://www.bbc.com/aboutthebbc/governance/charter. 
15 See, for example, Mark Thomson, “Mark Thompson: BBC News Vital to UK’s 
Overseas Image”, The Guardian, 12 May 2010, 
https://www.theguardian.com/media/2010/may/11/mark-thompson-bbc-image. 
Thomson cited research commissioned by the BBC which found that four out of 
five opinion-formers in four countries said that the corporation made them think 
more positively about Britain. That places the BBC above the Premier League, 
overseas aid, and UK pop culture in a list of the most influential British 
institutions. The research was conducted by Human Capital. 
16 The rebranded CGTN includes both digital and television, but follows a 
“mobile-first” strategy with the goal of fulfilling “the demands of global viewers and 
users for easier access to content on different platforms”: “Who We Are”, CGTN 
website, https://www.cgtn.com/about-us, accessed 3 August 2017; see also 
Patrick Frater, “CCTV International Channels Relaunched as CGTN”, Variety, 4 
January 2017, https://variety.com/2017/tv/asia/cctv-international-channels-
relaunch-cgtn-1201952228/. 
17 David Bandurski, “The Baffling Makeover of CCTV’s Global Push”, Medium, 5 
January 2017, https://medium.com/@cmphku/cgtn-another-soft-power-
conflagration-c1cb30525057. 
18 “China’s State Broadcaster CCTV Rebrands International Networks as CGTN 
in Global Push”, South China Morning Post, 31 December 2016, 
https://www.scmp.com/news/china/policies-politics/article/2058429/chinas-state-
broadcaster-cctv-rebrands-international. 
19 “Who We Are”, CGTN website, accessed 3 August 2017; see also Frater, 
“CCTV International Channels Relaunched as CGTN”. 
20 Ibid. 
21 Anne-Marie Brady, Marketing Dictatorship: Propaganda and Thought Work in 
Contemporary China (Plymouth, UK: Rowman & Littlefield, 2008), 153. 
22 Ibid, 151. 
23 Ying Zhu, Two Billion Eyes: The Story of China Central Television (New York: 
The New Press, 2012), 169. 



Report BEHIND THE NEWS: INSIDE CHINA GLOBAL TELEVISION NETWORK 

 

 19 
 

24 Zhu Muzhi, Dali jiaqiang guoji yulun douzheng [Vigorously Strengthening the 
Struggle for International Public Opinion] (Beijing: Intercontinental Publishing 
House, 1995), 232. 
25 Ibid, 234. 
26 Shandong sheng duiwai xuanchuan gongzuo huiban ziliao 1992–1998 
[Shandong Province Foreign Propaganda Work Reference Materials 1992–
1998], Shandong: n.p., 1998. 
27 Brady, Marketing Dictatorship: Propaganda and Thought Work in 
Contemporary China, 156. 
28 Yiyi Lu, “Challenges for China’s International Communication”, in Hongyi Lai 
and Yiyi Lu eds, China’s Soft Power and International Relations (New York: 
Routledge, 2012), 104. See also Sun Wanning, “Mission Impossible? Soft 
Power, Communication Capacity, and the Globalization of Chinese Media”, 
International Journal of Communication 4 (2010), 54–72. 
29 “Beijing in 45b Yuan Global Media Drive”, South China Morning Post, 13 
January 2009, http://www.scmp.com/article/666847/beijing-45b-yuan-global-
media-drive. 
30 Zhu, Two Billion Eyes: The Story of China Central Television, 174. 
31 Nelson, CCTV International Expansion: China’s Grand Strategy for Media? A 
Report to the Centre for International Media Assistance, 15. 
32 Justin Heifetz, “Beijing and the Nonsense News Hour: A View from Inside 
China’s Propaganda Machine”, 19 August 2015,  
http://www.metroweekly.com/2015/08/beijing-and-the-nonsense-news-hour/. 
33 “Views of China and Russia Decline In Global Poll”, BBC Press Release, 6 
February 2009, 
http://www.bbc.co.uk/pressoffice/pressreleases/stories/2009/02_february/06/poll.
shtml. 
34 Guo Ji, translated by David Bandurski, “Freedom of Speech and the Media’s 
Responsibility”, Qiushi, 16 August 2009, China Digital Times, 
https://chinadigitaltimes.net/2009/08/guo-ji-%E9%83%AD%E7%BA%AA-
freedom-of-speech-and-the-media%E2%80%99s-responsibility/. 
35 Ibid. 
36 Zhu, Two Billion Eyes: The Story of China Central Television, 169. 
37 “Beijing in 45b Yuan Global Media Drive”. 
38 “Xi Jinping’s 19 August Speech Revealed? (Translation)”. 
39 Edward Wong, “Xi Jinping’s News Alert: Chinese Media Must Serve the Party”, 
The New York Times, 22 February 2016, 
https://www.nytimes.com/2016/02/23/world/asia/china-media-policy-xi-
jinping.html. 
40 “‘Sing for the New Era’: Chinese Journalists Told to Spread the Word on Xi 
Jinping’s Ideology”, South China Morning Post, 8 November 2017, 
http://www.scmp.com/news/china/policies-politics/article/2118958/sing-new-era-
chinese-journalists-told-spread-word-xis. 
41 “Xi Jinping’s 19 August Speech Revealed? (Translation)”. 



Report BEHIND THE NEWS: INSIDE CHINA GLOBAL TELEVISION NETWORK 

 

20  

 

42 Interview by Anne-Marie Brady with senior Public Relations Association official, 
December 2002. Brady, Marketing Dictatorship: Propaganda and Thought Work 
in Contemporary China, 169. 
43 As noted in Yiyi Lu, “Challenges for China’s International Communication”, in 
Hongyi Lai and Yiyi Lu eds, China’s Soft Power and International Relations, 116. 
44 Si Si, “Expansion of International Broadcasting: The Growing Global Reach of 
China Central Television”, Reuters Institute for the Study of Journalism, 
University of Oxford, July 2014, 
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2018-
01/Expansion%20of%20International%20Broadcasting.pdf. 
45 As John Jirik notes, Chinese state media including CCTV is widespread in 
Africa. While it is unclear how many people actually watch it, what matters for soft 
power is who is watching. Even if the audience is small, if the viewers are 
opinion-makers with influence, it could still result in some policy influence. “CCTV 
News and Soft Power”, International Journal of Communication 10 (2016), 3544–
3545. 
46 O’Keeffe and Oliver, International Broadcasting and Its Contribution to Public 
Diplomacy, 33. 
47 Si, “Expansion of International Broadcasting: The Growing Global Reach of 
China Central Television”. 
48 See, for example, Yu-shan Wu, “The Rise of China’s State-Led Media Dynasty 
in Africa”, China in Africa Project, South African Institute of International Affairs, 
Occasional Paper No 117, 
https://www.files.ethz.ch/isn/146130/saia_sop_%20117_wu_20120618.pdf.  
49 Si, “Expansion of International Broadcasting: The Growing Global Reach of 
China Central Television”, 15. There does not appear to be more recent data 
than this available. Note: until early 2018, the State Administration of Radio, Film 
and Television, or SARFT, was under the State Council, but since March 2018, 
the functions of the movie and TV industry regulation have been moved to report 
to the CCP’s Propaganda Department. 
50 John Jirik, “The PRC’s ‘Going Out’ Project: CCTV International and the 
Imagination of a Chinese Nation”, Lehigh University, 
https://www.academia.edu/10789811/The_PRC_s_going_out_project_CCTV_Int
ernational_and_the_imagination_of_a_Chinese_nation. 
51 Terry Flew, “CGTN: China’s Latest Attempt to Win Friends and Influence 
People”, Asia Dialogue, 1 May 2017, 
https://theasiadialogue.com/2017/05/01/cgtn-chinas-latest-attempt-to-win-friends-
and-influence-people/. 
52 Yiyi Lu, “Challenges for China’s International Communication”, in Hongyi Lai 
and Yiyi Lu eds, China’s Soft Power and International Relations, 117. 
53 The research findings explored here are based on an extensive literature 
review of Chinese and English-language sources. In addition to a number of 
conversations in person and over email and phone with media scholars and 
analysts and discussions in Beijing with expats and Chinese with knowledge of 
this topic, I also interviewed ten current and former employees of CGTN/ CCTV, 
and current and former employees of other state-owned media including Global 
Times and China Daily. I interviewed employees from both CGTN’s digital and 



Report BEHIND THE NEWS: INSIDE CHINA GLOBAL TELEVISION NETWORK 

 

 21 
 

news channel, male and female. The majority of interviews were with 
international staff. It was very difficult to get interviews, and my requests were 
turned down in several cases. All interviewees insisted on total anonymity. As 
such I have needed to be deliberately vague about ascribing comments to 
individuals. 
54 This opinion was held by several of the international staff interviewed in Beijing 
in August 2017. 
55 Interview with CGTN employee (international) #1, Beijing, August 2017. 
56 Lu Yiyi, “Challenges for China’s International Communication”, in Hongyi Lai 
and Yiyi Lu eds, China’s Soft Power and International Relations, 106. 
57 Ibid, 109. 
58 Interview with former CGTN employee (international) #1, Beijing, August 2017. 
59 Western media outlets can also be guilty of this kind of reporting. See, for 
example, Reuters/AP, “More than 100 goats escape corrall”, ABC, 4 August 
2018: https://www.abc.net.au/news/2018-08-04/more-than-100-goats-escape-in-
boise-and-feast-on-local-lawns/10073600. 
60 Email interview with Sixth Tone employee (international) #1, January 2018. 
61 In addition to comments from interviewees, see also Mustafi, “Sino the Times: 
Can China’s Billions Buy Media Credibility?”. Mustafi quotes a Chinese journalist 
as saying, “We are doing news here, not propaganda, and people must know 
that. No media is without an agenda. If you look at BBC or CNN, they won’t harm 
their national interest. So you cannot expect CCTV to go against Chinese 
interests.” Prominent Chinese journalist and host of Dialogue, Yang Rui, 
expresses similar views in an interview, noting that “Professionals from the same 
media industry, Western and Chinese, agree universally that there’s no absolute 
impartiality”: Zhu, Two Billion Eyes: The Story of China Central Television, 183. 
62 Zhu, Two Billion Eyes: The Story of China Central Television, 179. The idea 
that Chinese media had an important role to play in rebalancing international 
discourses was shared among a number of interviewees. It reflects a debate in 
journalism studies about different journalistic models, and what therefore 
constitutes legitimate ‘news’. While it is the dominant model, the Anglo-American 
approach to news that Australian, North American and British audiences are 
familiar with is only one of several options. In China, newsmaking differs from the 
Anglo-American approach, which is usually described as “objective, adversarial, 
balanced and predominantly focused on ‘bad’ news”. In China, the media is 
traditionally less confrontational, more government-oriented, selectively 
balanced, and tends to focus on the positive: see Dani Madrid-Morales, “La 
internacionalización de los medios de comunicación chinos: un estudio de la 
producción periodística en CGTN África [The Internationalization of Chinese 
Media: A Production Study of CGTN Africa]”, Communication Papers 6, no 11 
(2017), 51–69. 
63 Zhu, Two Billion Eyes: The Story of China Central Television, 182.  
64 Email interview with Sixth Tone employee (international) #1, January 2018. 
65 Interview with former CGTN employee (international) #4, Beijing, August 2017. 
66 While there are many factors influencing output levels and direct comparisons 
cannot be made, in top-tier Australian media, it is uncommon to have a set quota, 



Report BEHIND THE NEWS: INSIDE CHINA GLOBAL TELEVISION NETWORK 

 

22  

 

but expectations could range from filing several stories across the course of a 
week to six pieces per day. 
67 Email interview with Sixth Tone employee (international) #1, January 2018. 
68 John Pomfret, “From China’s Mouth to Texans’ Ears: Outreach Includes Small 
Station in Galveston”, The Washington Post, 25 April 2010, 
http://www.washingtonpost.com/wp-
dyn/content/article/2010/04/24/AR2010042402492.html?noredirect=on.  
69 Interview with CGTN employee (international) #2, Beijing, August 2017. 
70 Email interview with CGTN employee (international) #3, January 2018. 
71 There is considerable literature on the complex attitude towards the foreign in 
China, but see, for example, Geremie Barme, “To Screw Foreigners is Patriotic: 
China’s Avant-garde Nationalists”, The China Journal 34 (1995), 209–234. 
72 Interview with CGTN employee (international) #4, Beijing, August 2018. 
73 Email interview with CGTN employee (international) #3, January 2018. 
74 Interview with international media journalist #1, Beijing, August 2017. 
75 Interview with CGTN employee (international) #1, Beijing, August 2018. 
76 Interview with former CGTN employee (international) #4, Beijing, August 2018. 
77 Interview with former GTN employee (international) #4, Beijing, August 2018. 
78 For more on Chinese media censorship at CGTN, see for example Pál Nyiri, 
Reporting for China: How Chinese Correspondents Work with the World (Seattle; 
London: University of Washington Press, 2017), 31–35, and Zhu, Two Billion 
Eyes: The Story of China Central Television, 23–27, 99–103. 
79 Nyiri, Reporting for China: How Chinese Correspondents Work with the World, 
31. 
80 Ai Weiwei, “How Censorship Works”, The New York Times, 6 May 2017, 
https://www.nytimes.com/2017/05/06/opinion/sunday/ai-weiwei-how-censorship-
works.html. 
81 Interview with CGTN employee (international) #1, Beijing August 2017. 
82 Interview with CGTN employee (international) #2, Beijing, August 2018. 
83 Communication with CGTN employee (international) # 3 over WeChat, 
December 2017. 
84 Email interview with CGTN employee (international) #3, January 2018. 
85 Interview with CGTN employee (international) #4, Beijing, August 20917. 
86 David Bandurski, “The Baffling Makeover of CCTV’s Global Push”, Medium, 5 
January 2017, https://medium.com/@cmphku/cgtn-another-soft-power-
conflagration-c1cb30525057. 
87 There are considerable complexities around state involvement in media 
ownership, and how various media organisations report to the government or 
party, that are beyond the scope of this paper to examine. Fundamentally, all 
media is ‘official’. Media transformation and reform in China has not created an 
independent, private media, rather, media organisations are always under central 
control, even when an element of editorial freedom can be observed (Zhao 
Yuezhi, 2004). See also Maria Repnikova 2017 and Yu Haiqing 2009. 



Report BEHIND THE NEWS: INSIDE CHINA GLOBAL TELEVISION NETWORK 

 

 23 
 

88 For more on Chinese media censorship at CGTN, see for example Nyiri, 
Reporting for China: How Chinese Correspondents Work with the World, 31–35, 
and Zhu, Two Billion Eyes: The Story of China Central Television, 23–27, 99–
103. 
89 “Voices on China — Colum Murphy: Editorial Director of Sixth Tone”, Young 
China Watchers, http://www.youngchinawatchers.com/voices-on-china-colum-
murphy-editorial-director-of-sixth-tone/ 
90 Bethany Allen-Ebrahimian, “China Explained: A New Chinese Media Start-up 
Hopes to Appeal to US. Readers. But Beijing’s Censorship May Get in Its Way’, 
Foreign Policy, 3 June 2016, 

http://foreignpolicy.com/2016/06/03/china-explained-sixth-tone-is-chinas-latest-
party-approved-outlet-humanizing-news/ 
91 Email interview with Sixth Tone employee (international), #1, January 2018. 
92 Following the research of Wu, “The Rise of China’s State-led Media Dynasty in 
Africa”. 
93 Lu Yiyi, “Challenges for China’s International Communication”, in Hongyi Lai 
and Yiyi Lu eds, China’s Soft Power and International Relations, 106. 
94 This is a key finding in a report by the Commonwealth of Australia, Australia’s 
Public Diplomacy: Building our Image, Senate Standing Committee on Foreign 
Affairs, Defence and Trade, August 2007, 
https://www.aph.gov.au/Parliamentary_Business/Committees/Senate/Foreign_Af
fairs_Defence_and_Trade/Completed_inquiries/2004-
07/public_diplomacy/report/index. 

 

 

 

  



Report BEHIND THE NEWS: INSIDE CHINA GLOBAL TELEVISION NETWORK 

 

24  

 

ACKNOWLEDGEMENTS 
The author warmly thanks those people in China who gave their time and 
insights for this research. Without their inputs, this paper would not have 
been possible. The author regrets that not all interviewees were able to 
review the final draft of this paper prior to publication despite every effort 
being made to contact them. 



 BEHIND THE NEWS: INSIDE CHINA GLOBAL TELEVISION NETWORK 

 

  
 

ABOUT THE AUTHOR 

 

 Dr Merriden Varrall is a Nonresident Fellow at the Lowy Institute. She is 
director of the Australia Geopolitics Hub at KPMG. From 2014–2018, 
Merriden was the Director of the Lowy Institute’s East Asia Program. 
Before joining the Institute, Merriden was the Assistant Country Director 
and Senior Policy Advisor at the United Nations Development 
Programme, China, where she worked on China’s role in the world, 
focusing on its international development cooperation policy. Prior to that 
she worked for the Australian Government Treasury and the Department 
of Family and Community Services. Merriden spent almost eight years 
living and working in China, including lecturing in foreign policy at the 
China Foreign Affairs University and conducting fieldwork for her doctoral 
research. Merriden has a PhD examining Chinese foreign policy from 
Macquarie University, Sydney, and the Vrije Universiteit, Amsterdam. She 
has a Masters Degree in International Affairs from the Australian National 
University, and completed her undergraduate studies in international 
studies at the University of Technology Sydney. 

 

 

Merriden Varrall 

 

 

 



31 Bligh Street 
Sydney NSW 2000 Australia 

Tel: +61 2 8238 9000 
Fax: +61 2 8238 9005 

www.lowyinstitute.org 
twitter: @lowyinstitute 


	Varrall cover correct logo
	Varrall Behind the News pdf finalSRacknowledge
	Untitled Extract Pages
	00 New logo back cover page_31 Bligh address



