International public broadcasting:
Annmaree O’Keeffe

a missed opportunity for projecting and Chris Greene
December 2019

Australia’s soft power

LOWY INSTITUTE




REPORT INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY

The Lowy Institute for International Policy is an independent policy think
tank. Its mandate ranges across all the dimensions of international policy
debate in Australia — economic, political and strategic — and it is not
limited to a particular geographic region. Its two core tasks are to:

e produce distinctive research and fresh policy options for Australia’s
international policy and to contribute to the wider international debate

e promote discussion of Australia’s role in the world by providing an
accessible and high-quality forum for discussion of Australian
international relations through debates, seminars, lectures, dialogues
and conferences.

The views expressed in this paper are entirely the author's own and
not those of the Lowy Institute for International Policy.



The Australian
government has been
silent on the role of
international public
broadcasting in
supporting Australia’s
brand and reputation
overseas ... This has
impaired the projection
of Australia’s soft
power and ignores the
ABC’s long and
distinguished history of
broadcasting into a
region which the
government now
identifies as a principle
geo-strategic priority.

REPORT INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY FOR PROJECTING AUSTRALIA'S SOFT POWER

EXECUTIVE SUMMARY

Since the first Lowy Institute report on International Broadcasting in 2010,
several global and regional powers have made major strategic
investments to boost their international public broadcasters.

During the same period, both the Australian government and the ABC
have lost sight of the potential soft power role of international public
broadcasting. Australia is explicitly competing for global and regional
influence, yet Australia’s international broadcasting has been weakened
through a combination of government inconsistency and neglect,
ideology-driven decisions, budget cuts and apparent ABC management
indifference. The Australian government has been silent on the role of
international public broadcasting in supporting Australia’s brand and
reputation overseas, particularly in the Pacific. This has impaired the
projection of Australia’s soft power and ignores the ABC'’s long and
distinguished history of broadcasting into a region which the government
now identifies as a principle geo-strategic priority.

A fresh start for Australia’s international broadcasting is possible but
requires a clear focus on strategic aims and the geographic and
demographic characteristics of the intended audience. Stronger
commitment and medium-term funding are essential, and overall
responsibility for international broadcasting should be placed with DFAT.
In renewing its commitment to international public broadcasting,
government should also draw on a broader range of expertise, such as
that of SBS, other Australian media, practitioners in the target
communities and their diasporas.

LOWY INSTITUTE

3



REPORT INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY FOR PROJECTING AUSTRALIA’S SOFT POWER

INTRODUCTION

Just under a decade ago, a Lowy Institute working paper, International
Broadcasting and its Contribution to Public Diplomacy, concluded that one
of the most efficient and effective soft power tools for government was
international public broadcasting. Yet in the years that followed, Australia’s
international public broadcasting has been diminished through a
combination of government inconsistency and neglect, ideology-driven
decisions, budget cuts and apparent ABC management indifference.

The fall from soft power relevance is so marked that in recent public policy
documents describing Australia’s public diplomacy and soft power efforts,
the Australian Government has been silent on the role of Australia’s
international public broadcaster in supporting Australia’s brand and
reputation overseas.

That is a serious and significant gap. It means that at a government level,
Australia’s international broadcasting services are no longer recognised
as a valuable contributor to our soft power, and ignores the ABC'’s long
and distinguished history of broadcasting into a region which the Australia
Government identifies as a principal geo-strategic priority.

The question is therefore whether international broadcasting still has a
role to play in Australia’s soft power efforts.

This paper attempts to answer that question, reviewing the evolving role
of Australia’s international broadcasting and examining the lessons for
Australia in the way international broadcasting has developed globally.

International public broadcasting is still a central tool of public diplomacy
for a number of globally influential countries, and several have increased
funding and broadened the services of their broadcasters. Yet, over the
past decade, the Australian Government and the ABC have each
withdrawn significant resources from Australia’s international broad-
casting in an unfocused, piecemeal and unstrategic manner, leaving
Australia’s international media reputation much diminished, particularly
across the Pacific.

On balance, we conclude that public international broadcasting still has
an important place among Australia’s principal soft power tools but the
focus of the debate needs to shift from issues such as short wave and
restoring Radio Australia, to a fresh approach. This approach should take
account of the lessons from other international broadcasters, Australia’s
own national interest priorities and the needs of target audiences, notably
in the media-deficient Pacific. To succeed, such a fresh approach would
require a significant commitment in the medium to long term from
government.

... over the past decade,
the Australian Government
and the ABC have each
withdrawn significant
resources from Australia’s
international broad-casting
in an unfocused, piece-
meal and unstrategic
manner, leaving Australia’s
international media
reputation much
diminished, particularly
across the Pacific.

LOWY INSTITUTE



INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY FOR PROJECTING AUSTRALIA'S SOFT POWER

REPORT

INTERNATIONAL PUBLIC
BROADCASTING IN THE
21°T CENTURY

The first two decades of the century have seen huge changes for the
public broadcasting organisations that operate internationally, but also a
remarkable level of continuity. Many of the prominent players such as the
BBC World Service, NHK, France’s TV and radio broadcasters, and the
suite of USA public international broadcasters, still do in 2019 more or less
what they did in 2000 albeit using some different technology and delivering
some of their products in different ways. A few smaller players have
stumbled, usually as a result of drastic cuts in government financial
support. But some new (or revamped) players have emerged.

As in the early years of this century, transformations in the international
environment for broadcasters are likely to continue. The forces driving
these transformations can broadly be categorised into three interwoven
strands: geostrategic factors, the competitive environment and
technology. All of these will affect the role and potential of international
broadcasting in projecting Australia’s soft power.

GEOSTRATEGIC FACTORS

China's rise and the United States' response to it have shaken the global
status quo, particularly in Asia. The US-China trade war has unsettled
global economies. The US has redefined its focus away from counter-
insurgency and onto its strategic competitors, particularly China and
Russia.! For its part, China is energetically attempting to influence
countries across the Indo-Pacific region to support and advance its own
ambitions. In the northern hemisphere, Russian foreign policy has grown
increasingly assertive and its state-sponsored grey zone operations of
misinformation and disinformation have unsettled Western democracies.
Meanwhile, the integrity of the European Union is under challenge both
from external forces such as immigration, and from within with Britain's
planned exit.

At the same time, Australia’s traditional view of itself as having a “sphere
of influence” in South-East Asia and the small island states of the Pacific
is no longer uncontested. Not only is China a regional power, but other
countries including India and to a lesser extent, Indonesia, add to an
increasingly complex and powerful network of relationships in the Indo-
Pacific region.

Public diplomacy — the means by which governments project their
strengths and attractions to the world and attempt to shape other nations'
policies in their favour — needs to adapt to these changed circumstances.
Public international broadcasting is an important element of a nation's

LOWY INSTITUTE



REPORT INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY FOR PROJECTING AUSTRALIA’S SOFT POWER

public diplomacy, and in this changing environment, it is unsurprising that
international public broadcasters have been tested. Yet they have
endured, and in some cases, even flourished.

COMPETITIVE ENVIRONMENT

International public broadcasting came of age in the Cold War era. The
“mission” mattered; audiences in the Soviet countries which were the
target of Western public broadcasting were denied access to independent
sources of news by their governing regimes. The task was to pierce the
information barrier, enlighten audiences, fill the information deficit and
inspire them to evaluate their regimes objectively and perhaps eventually
overthrow them. On the Soviet side, state-funded propaganda was aimed
back at Western audiences. In the context of Cold War imperatives, the
supply of funding on all sides was generous. Relations between like-
minded international broadcasters were more about friendly rivalry than
tough competition for audiences.

After the fall of the Berlin Wall in 1989, broadcasters from the West
suddenly had to compete with a plethora of local outlets. At the same time,
technological changes provided privately-owned broadcasters with a
potentially profitable market. In 1990, the international channel CNN had
started in 1985 expanded its target audience from travelling US citizens,
and began to compete for audiences around the globe.

In the same year as CNN'’s global push, Joseph Nye coined the term “soft
power”.2 Despite the post-Cold War ‘peace dividend’, international public
broadcasters (IPBs) justified their continued government funding on the
grounds that they were uniquely placed to strengthen their nations’
international standing by projecting core values.

As the 90s progressed, IPBs found themselves competing with domestic
broadcasters in developed and partially developed nations for both ... their point of
audiences and spectrum. With the rapid multiplication of available media
choices, IPBs needed to provide something distinctive. For many, their
point of uniqueness was the credibility derived from their editorial credibility derived from
independence, as well as the depth and breadth which they brought to their editorial

their coverage of international affairs. This was an expensive offering
involving costly networks of foreign correspondents.

uniqueness was the

independence, as well as

the depth and breadth
Fragmentation of audiences accelerated with the increasing ability of ] P _
media consumers to deal with the over-abundance of choice by filtering which they brought to their
what they accessed: a paradoxical process that has resulted in many coverage of international

eople narrowing their range of information sources. . .
peop g 9 affairs. This was an

This, together with other pressures including the effects of the global expensive offering
financial crisis, saw government spending on international broadcasting
contract, resulting in upheavals among IPBs over the past decade. A
striking feature of the landscape that remains is more differentiation, and of fore/'gn correspondents.
less direct competition, between IPBs.

involving costly networks

LOWY INSTITUTE



REPORT INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY FOR PROJECTING AUSTRALIA'S SOFT POWER

Even geographically there is little overlap in the target areas. For example,
Russia Today (RT) focuses on European Union audiences; for others
such as the BBCWS, these markets are already saturated. Some, such
as Al Jazeera and New Zealand’s IPBs, continue to pursue the aim of
providing credible information to the information poor, as a way to bring
credit to their funding states. Other models have also emerged. RT, for
example, is less focused on editorial standards and more interested in
disrupting received wisdom in its target countries. For such a broadcaster,
raw audience figures are not a relevant measure of success.

Adding to these complex dynamics, a new type of international
broadcaster is emerging as a competitor to the traditional IPBs. The media
activities of non-state actors such as ISIS look remarkably like those of
state-funded public broadcasters and have broadly similar aims. A
number of traditional IPBs (such as the BBCWS) have increased output
in relevant languages and regions in response. In this setting, new
entrants (or scaled up re-entrants) whether local or international, public,
private, or non-state will succeed only with a clear understanding of the
competitive environment, and a robust and creative plan of how they can
be distinctive in that arena.

TECHNOLOGICAL DISRUPTION

The revolution in information and communication technologies has
caused disruptions which have been as significant for international
broadcasting as for other parts of the media and communications industry.
At the turn of the millennium, the standard range of platforms for IPBs
included both traditional and new media: radio (shortwave and FM), TV
(terrestrial, satellite and cable) and internet (although infrequently in
multiple languages and not always continuously updated). This landscape
altered dramatically in the middle of the first decade, with a game-
changing bout of innovation both in the devices available and the
information platforms. The advent of Facebook, the rise and fall of
MySpace, the success of YouTube, Google, Twitter, Tumblr and
Instagram, all in the first decade, completely transformed the type and
range of information platforms accessible to consumers worldwide. In
China, there was a roll-out of a similar range of social media channels.

After the breakneck pace of innovation of the first decade, the second has
been more a story of consolidation in both hardware and software.
Investors now focus more on wearable technology, the “internet of things”
and 5G networks than on new forms of media. In the third decade, major
technological challenges for international public broadcasters might
include providing relevant services to a fridge in Kansas, through the
Great Firewall to a smart phone in Kunming, to mass audiences in
Karachi, through slow NBN connections to Katoomba, and to an old radio
in Kiunga.

LOWY INSTITUTE



8

REPORT INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY FOR PROJECTING AUSTRALIA’S SOFT POWER

The corollaries of innovation in media and communications technology
have been convergence, consolidation, and integration (both vertical and
horizontal) — a blurring of old boundaries across industries. Broadcasters
have adopted online distribution models; hardware and software providers
such as Apple and Microsoft have moved into audio and video channels.
New media organisations (such as Facebook, YouTube, Google),
streaming services (e.g. Nefflix, Stan) and online retailers (e.g. Amazon)
have become content providers and de facto broadcasters.®

Grappling with this digitally-driven convergence of broadcast and
broadband media and the constant flow of innovation, broadcasters have
been forced to make major changes in both their operations and strategies
in their attempts to continue to reach both traditional and new audiences.
Unsurprisingly, international broadcasters have adopted a range of
different approaches to meet the challenges, with varying success. Some
have flourished; others have withered. Among the latter are Australia’s
international public broadcasting services, which have declined sharply in
the past decade.

LOWY INSTITUTE



REPORT INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY FOR PROJECTING AUSTRALIA'S SOFT POWER

Whether intentional or not,
this omission from
Australia's first foreign
policy white paper in more
than a decade reflects the
much-diminished profile of
Australia’s international
broadcaster since 2010.

THE AUSTRALIAN
EXPERIENCE SINCE 2010

The decade since the Lowy Institute’s last survey of international
broadcasters in 2010 has been politically unsettled and marked by a
revolving door of prime ministers, but Australia’s economic fundamentals
have remained robust. The Australian dollar has risen from the sixth to the
fifth most traded currency globally.* Australia is still the world’s 13" largest
economy and is projected to move back to 12" over the next decade;® it
has the world’s 11" highest GDP per capita.® On these foundations,
Australia’s ability to support a successful international broadcaster is
comparable with like-minded peers such as the UK, US, France, Japan
and Germany.

Geopolitically, Australia’s focus has shifted to the Indo-Pacific. Australia’s
2017 Foreign Policy White Paper identifies “five objectives of fundamental
importance to Australia’s security and prosperity”:

e Promotion of an “open, inclusive and prosperous Indo-Pacific region”;
e Delivering more opportunities for Australian businesses;
e Ensuring Australians remain safe;

¢ Promoting and protecting the international rules that support stability
and prosperity; and

» Stepping up support for “a more resilient Pacific and Timor-Leste.””

The White Paper also acknowledges the importance of harnessing
Australia’s soft power and recognises the strength and diversity of
Australia’s connections to the world. Yet nowhere in the White Paper,
including in the chapter dedicated to “Partnerships and Soft Power”, is
there any reference to the soft power role played by ABC'’s international
broadcasting. Whether intentional or not, this omission from Australia's
first foreign policy white paper in more than a decade reflects the much-
diminished profile of Australia’s international broadcaster since 2010.

A CHEQUERED PAST

Australian international broadcasting has been a fixture in Australia’s
international profile since 1939, underpinned by the ABC’s charter under
existing legislation that requires the ABC to transmit programs to countries
outside Australia in order to:

e Encourage awareness of Australia and an international understanding
of Australian attitudes on world affairs; and

LOWY INSTITUTE



10

REPORT INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY FOR PROJECTING AUSTRALIA’S SOFT POWER

» Enable Australian citizens living or travelling outside Australia to obtain
information about Australian affairs and Australian attitudes on world
affairs.®

In 2010, the broadcaster had enjoyed close to a decade of stability and
consolidation, after a chequered history in terms of both strategic direction
and unpredictable funding®. Funding for its radio broadcasting arm Radio
Australia came from the Department of Communications allocation for the
ABC, while the Australia Network (the television broadcasting arm run by
the ABC) was funded by the Department of Foreign Affairs and Trade
through a periodic tender process.

By 2011, the future of the Australia Network seemed assured. The
government awarded the ABC a 10-year, $23 million contract to run the
network, abandoning a highly-politicised year-long tender process."

Expecting that the contract would be honoured, the ABC merged key
functions of Australia Network and Radio Australia. However, in its first
Budget in 2014, the new Abbott Government announced the cancellation
of the contract. This led to a loss of 80 staff from the ABC’s International
Division, a reconfiguration and rebranding of ABC's international media
services to create the Australia Plus service, and a reduced number of
broadcast languages.

The redundancies and budget cuts also had a major impact on Radio
Australia services. This was decried by some observers as a gutting of the
service and as a fundamental misunderstanding of the importance of the
service into the Pacific.'?

Perhaps the most damaging blow for Radio Australia came in 2017 when
ABC management decided to cut shortwave services to the Pacific.'® By
December 2016, the Khmer, Burmese, Viethamese, and French language
services had already been discontinued, alongside a promise to increase
the focus on Chinese, Indonesian and PNG audiences. The following
year, the remnants of the ABC’s international services were distributed
throughout the organisation.

Then in July 2018, yet more re-branding of the international services took
place. The international television digital service, Australia Plus, was
renamed ABC Australia, while Radio Australia, which had been
successful in maintaining its widely recognised call sign for close to 80
years, was to be known as ABC Radio Australia.'®

The demise of Australia's international broadcasting was almost
complete, driven by domestic political agendas on both sides of Federal
Parliament, combined with the financial priorities of the government and
the ABC itself, leaving Radio Australia and its sibling with small change.

In 2010, the broadcaster
had enjoyed close to a
decade of stability and
consolidation, after a
chequered history in terms
of both strategic direction
and unpredictable funding.

LOWY INSTITUTE



REPORT

Transparency International
notes that the ABC services
no longer reach significant
parts of the PNG Highlands
and Islands, Bougainville,
Solomon Islands and
Vanuatu, and that ten
Pacific Island Forum
countries no longer receive
any radio service from the
ABC.

INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY FOR PROJECTING AUSTRALIA'S SOFT POWER

THE ABC’S CURRENT POSITION

Of the total revenue provided by government — $865.5m in 2017-2018 —
the ABC devotes around $11m a year to its international services'
focusing on a set of target audience groups:

¢ Educated and mobile influencers in the key Asian markets of PRC (and
the Chinese diaspora), Indonesia and India;

» PNG and wider audiences in the Pacific; and
¢ Australians living and/or travelling abroad; and

e Culturally and linguistically diverse communities within Australia,
particularly those with connections to target markets in the Asia-Pacific
region.

Reaching these target groups is achieved through a mix of distribution
approaches. In the case of PNG and the Pacific, as radio remains
important, programs are broadcast 24 hours a day through audio and
digital service via FM broadcasting and streamed to online and mobile
platforms. In the case of television, a 24-hour schedule of news, current
affairs, sport, education and children’s content is delivered to the Pacific
via satellite and elsewhere in Asia by 120 re-broadcast partners.'”

Although there is limited audience measurement data available, the
ABC’s latest annual report cites Ipsos survey data which points to 406,000
“affluent” views of ABC Australia Television each month in 2018 across
nine markets."”® This is in contrast to its predecessor, the Australia
Network, which had a reported reach of 31 milion homes in 2013.%°
Although there is no direct correlation between audience and reach, this
comparison would suggest a notable fall in usage.

Radio Australia currently offers only 13 FM relay frequencies across 7
countries, compared with 21 before the ABC’s budget cuts, restructuring
and shortwave decommissioning over 2014-2017.2° At present, the
rebranded ABC Radio Australia broadcasts in English via FM
transmission to Fiji, PNG, Samoa, Solomon Islands, Tonga, Vanuatu and
East Timor, and in Pidgin to PNG, Solomons and Vanuatu.?'
Transparency International notes that the ABC services no longer reach
significant parts of the PNG Highlands and Islands, Bougainville, Solomon
Islands and Vanuatu, and that ten Pacific Island Forum countries no
longer receive any radio service from the ABC.?

In 2010, Radio Australia’'s website received an average of 764,000
monthly views;® recent data for ABC Radio Australia’'s web traffic is

LOWY INSTITUTE

1"



12

REPORT INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY FOR PROJECTING AUSTRALIA’S SOFT POWER

unavailable but the 2016-17 ABC annual report stated that Radio
Australia’'s Facebook page had 187,885 followers in mid-2017 having
shifted to a reliance on social media channels to reach audiences.?* On
the basis of the available data, Radio Australia’s audience therefore
appears to have shrunk dramatically.

With a funding envelope for international broadcasting which is close to a
quarter of the size of its budget a decade ago and one of the smallest in a
global comparison (see Table 1), the ABC'’s ability to effectively meet its
target audiences’ expectations and demands with relevant, timely and
credible programming is challenged. As scant funding is available for
country and language specific programming, the ABC has little option but
to opt for rebroadcasting content made for Australian audiences. This is
arguably, in the absence of any reliable survey data, of little interest or
relevance at least to two of the targeted audiences — influencers in Asia
and the peoples of PNG and the Pacific.

A NEGLECTED PUBLIC DIPLOMACY TOOL

In direct contrast with the much-diminished state of Austral7ia’s
international broadcaster, the survey conducted for this report has found
that a number of other IPBs globally have increased their funding, service
and profiles.?®> The governments of each of those countries continue to
regard international broadcasting as an important element of their overall
soft power and public diplomacy strategy. Such a strategy usually
includes a comprehensive range of activities, including cultural (e.g.
British Council, Confucius Centres) and educational diplomacy
(scholarships and study tours) as well as international broadcasting.

Australia’s soft power approach does include some of these activities. The
2017 Foreign Policy White Paper cites education, the New Colombo Plan
and sports diplomacy as important soft power tools. But unlike the
previous White Paper released in 2003, there is no mention of
international broadcasting.?

That is a significant omission, and shows that the Australian government
no longer recognises international broadcasting as a potent soft power
tool. It also overlooks the credibility and loyal audiences the ABC built
during its long and distinguished history of broadcasting in a region which
is a geostrategic priority for Australia.

It is unclear why international broadcasting is missing from the White
Paper, but there are several possible reasons. At the time of its drafting, it
is conceivable that the ABC’s then senior management did not
comprehend the international public good and soft power role of their
broadcasting asset, nor the policy and funding ramifications of the White
Paper.

On the basis of the
available data, Radio
Australia’s audience
therefore appears to have
shrunk dramatically.

LOWY INSTITUTE



REPORT INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY FOR PROJECTING AUSTRALIA'S SOFT POWER

The disappearance of
Radio Australia’s language
broadcasts across much of
the region ... combined
with the retirement of
shortwave broadcasting,
has created a void which
China stands poised to fill.

The ABC’s own corporate planning documents are revealing. The 2017-
18 Corporate Plan covered international broadcasting and talked of
reviewing its international services within a restricted funding envelope.?”
That plan heralded the dissolution of the ABC'’s international division, its
staff cut back and functions absorbed into the wider corporation. The
2018-2019 Corporate Plan (which sets priorities for the next four years) is
silent on its international broadcasting responsibilities aside from a brief
mention in a list summarising the overall purpose of the ABC. %

The absence until recently of public debate or discussion about why
Australia has an international public broadcaster has not helped.

Ironically, the ABC'’s decision to cancel domestic shortwave services to
remote parts of Australia as well as international services to nearby
countries catalysed a renewed debate. In response to that cancellation,
Senator Nick Xenophon introduced a bill in early 2017 seeking restoration
of shortwave broadcasting. Later that year, the Committee inquiring into
the bill recommended against it proceeding (Shortwave Inquiry).?® The
government in September 2017 then commissioned a review of Asia
Pacific Broadcasting Services (Broadcasting Review), conducted jointly
by the Department of Communications and Arts and the Department of
Foreign Affairs and Trade (DFAT). The next year, in line with the Foreign
Policy White Paper recommendations, DFAT initiated a review into
Australia’s soft power strengths and capabilities (Soft Power Review).

Debate has also been fuelled by China’s expanding broadcasting services
into Pacific countries, which had previously been regarded as Australia’s
broadcasting domain. The disappearance of Radio Australia’s language
broadcasts across much of the region (except Tok Pisin), combined with
the retirement of shortwave broadcasting, has created a void which China
stands poised to fill. This comes at a time when Australia has embarked
on its Pacific ‘step-up’, investing more in diplomacy and development
across the small island states.

Whether China’s increased broadcasting presence in the Pacific is
effective remains unclear. However, the threat of the Chinese airwave
takeover in regions that Australia identified as priorities in the 2017 White
Paper brought a degree of urgency to the debate.

This is exemplified by Prime Minister Morrison’s announcement during his
first official tour of the Pacific in January 2019 that Australia would provide
$17.1m over three years to Australia’s FreeTV association to broadcast
1000 hours of Australian television into the Pacific.® Already mooted but
without detail by the Prime Minister in November the previous year,
Morrison’s announcement made no reference to the ABC'’s history of
broadcasting to the Pacific nor its existing legislated responsibility to
provide international services. The announcement also pre-empted the
outcomes of both the Broadcasting Review (which was quietly released
on 17 October 2019)*! and the Soft Power review, yet to be published.

LOWY INSTITUTE

13



14

REPORT INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY FOR PROJECTING AUSTRALIA’S SOFT POWER

Twelve months after flagging this initiative, FreeTV had not initiated
discussions with counterpart Pacific broadcasters much less broadcast
any programs.®? However, the Prime Minister remained convinced that
this was the better pathway for projecting Australia into the Pacific. In a
door-stop interview about the ABC'’s role as a soft power tool,** Morrison
made very clear his view that the ABC should focus on its domestic
broadcasting role, while a diverse range of broadcasters should
participate in the international public diplomacy role:

“A big part of the Pacific Step Up was being able to access a great
amount of Australian content — largely entertainment content
and other kinds of cultural content which is part of the social
diplomacy effort. And we're working with a whole range of
different broadcasters and content providers on those issues.
.....right now, I'm keen for the ABC to remain very focused on the
communities in Australia.”*

It is not surprising therefore that the Broadcasting Review, released just
days before the prime minister made these comments, includes a
recommendation to “build on the government’s recent decision to work
with Australian commercial media operators to ensure that audiences in
the Pacific have access to more quality Australian content on television
and other platforms.™®

However, the review’s report did more than give policy credence to what
appeared to be a ‘captain’s pick’ a year earlier.

The report recognised the value of clarifying the objectives of Australia’s
Asia Pacific broadcasts and ensuring that Australia’s Asia Pacific
broadcasters were “provided with the autonomy they need to determine
the most effective and efficient broadcasting platforms ... and language
and content ...".%8

These findings echo a core principle of international public broadcasting
for achieving effectiveness as a soft power tool. While questions about
technical broadcasting techniques and platforms — such as shortwave
and FM — are important and need to be resolved, it is more important for
Australia to decide firstly where and how Australia’s principal efforts in
public diplomacy should be directed, and secondly, how its international
broadcasting should be used as part of those efforts.

The Foreign Policy White Paper is the principal guide on these questions,
despite its silence on the role of international broadcasting in Australia’s
public diplomacy. One of the principal objectives of the white paper was
to “step up support for a more resilient Pacific and Timor-Leste”. It is
therefore in the Pacific and Australia’s immediate neighbourhood that the
thrust of our public diplomacy should be directed, using the most potent
vehicles at Australia’s disposal. Principal among these is Australia’s public
international broadcasting.

It is therefore in the Pacific
and Australia’s immediate
neighbourhood that the
thrust of our public
diplomacy should be
directed, using the most
potent vehicles at
Australia’s disposal.

LOWY INSTITUTE



INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY FOR PROJECTING AUSTRALIA'S SOFT POWER

REPORT

In an environment which is
underserved by
mainstream media, there
is a clear case for Australia
to provide reliable news
and other broadcasting
services, and equally clear
risks associated with
leaving the provision of
these services to other
countries whose interests
may not meld at all times
with Australia’s.

The Pacific presents a textbook scenario for demonstrating the soft power
value of public international broadcasting. In an environment which is
underserved by mainstream media, there is a clear case for Australia to
provide reliable news and other broadcasting services, and equally clear
risks associated with leaving the provision of these services to other
countries whose interests may not meld at all times with Australia’s. Itis a
region of geo-strategic priority, with dispersed populations and a non-
urban majority having limited to no access to FM, TV and internet
platforms; its urban-dwelling, governing elite have access to a range of
domestic and international media and are influenced by various interests,
some of which are contrary to Australia’s; and finally, Australia’s public
international broadcasting to the region has already built a significant
legacy there thanks to credible and well-informed news services provided
by the ABC, particularly through the Radio Australia service over many
decades.

As for what Pacific countries want from Australia’s broadcaster, detailed
feedback is limited, variable and often anecdotal. Historically, there has
been strong regional support for Radio Australia. In 1997, PNG’s Prime
Minister, Sir Julius Chan, proposed sacrificing $1m in Australian aid to
PNG in a bid to keep the RA service open after the Mansfield Review
recommended its axing. ¥ Ironically, RA’s demise was averted when, wary
of the impact this might have on Australia’s relations with the region, then
Foreign Minister Alexander Downer declared that the recommended
closure “failed to take proper account of the genuine foreign and trade
policy implications of such a move”.3®

More recently, submissions to the Broadcasting Review made the case
for reinvigorating Radio Australia and reintroducing SW broadcasting.
Director General of the Pacific Islands Forum Dame Meg Taylor described
the ABC as a “stalwart” for providing impartial analysis of the forces at play
in an increasingly crowded and complex region.** Vanuatu's Prime
Minister Charlot Salwai Tabimasmas argued that Radio Australia had
“brought reliable information about the Asia-Pacific region and the rest of
the world to ... Vanuatu. Our people valued accurate and up-to-date
stories on many topics ... we appreciated that reports were presented in
English, French and ... our lingua franca of Bislama”. Prime minister
Tabimasmas explained that for Vanuatu, “shortwave is not outdated
technology.”°

The Broadcasting Review reflected the variety of submissions it received
on the issue of short wave and was equivocal about the benefits of
reinstating it, citing a lack of evidence and stating that a further evaluation
would be required to justify such a move.

What is clear however is the strategic need and vocalised demand for
Australia’s international broadcaster to reinvigorate its services to the
Pacific. The technology and choices of platform to reach this priority

LOWY INSTITUTE

15



REPORT INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY FOR PROJECTING AUSTRALIA’S SOFT POWER

audience are subsequent questions to be answered, after taking into
account the target audiences’ accessibility and their purchasing ability.

16 LOWY INSTITUTE



REPORT INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY FOR PROJECTING AUSTRALIA'S SOFT POWER

While Australia has lost its
way over the past decade,
several other countries
have reinvigorated their
international broadcasting.

UPDATED SURVEY OF
INTERNATIONAL
BROADCASTERS IN 2019

While Australia has lost its way over the past decade, several other
countries have reinvigorated their international broadcasting. The
Appendix provides an update on international broadcasting by the ten
countries surveyed for the 2010 Lowy report and adds New Zealand,
Russia and India.

To summarise the results of that survey briefly: two out of the thirteen
(Netherlands and Canada) have withdrawn from broadcasting as other
national priorities took precedence over international broadcasting
services; Al Jazeera has been a target in Qatar’'s regional political
divisions but has survived; in contrast, five countries (China, Japan,
Russia, UK and USA) have made major investments and/or restructured
their international broadcasters to generate new impetus; in France, South
Korea and New Zealand, business has continued more or less as usual.

As the survey findings demonstrate, the health of an IPB correlates
directly with its respective government’s belief in the potency of
broadcasting to support national strategic objectives. And in some parts,
there has also been a return to the rhetoric and counter measures
reminiscent of the Cold War era as China’s rise unsettles the status quo.

A clear example of this is China’s reference to the Uighur-language
service of the US government-funded Radio Free Asia as an “enemy radio
station”. China tries to jam its broadcasts and puts pressure on the families
of journalists working for RFA. Yet the service continues to report on
China’s mass detention of Uighurs, has maintained a significant audience
in the target area and demonstrates the benefits of having services that
gather and broadcast news in target area languages.*' The goodwill the
US is gaining among Uighurs and in the international community from
providing this service is incalculable, and comes at a cost of just $2 million
a year.22

Estimates of governments’ expenditures on international broadcasting
more broadly are difficult to obtain. Even in Western nations with
reasonably transparent budgets, comparable figures can be hard to
identify: for example, it is often unclear whether published figures include
distribution costs, commercial revenue etc. But as Table 1 below shows,
there is a cluster of countries whose average annual spend is
approximately AUD5 per head of population or more.

LOWY INSTITUTE

17



18

REPORT

INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY FOR PROJECTING AUSTRALIA’S SOFT POWER

TABLE 1: Comparison of funding for international public broadcasters®.

Broadcaster

Voice of China
(China Media
Group)

BBC World
Service

Deutsche
Welle

France Médias
Monde

NHK World

Russia Today

US Agency for
Global Media

ABC Australia,
ABC Radio
Australia

RadioNZ
Pacific

Current annual
funding (most recent
data available)

USD6b-USD11b over
unknown period
(AUD9b-16b)

GBP254m*
(AUD472m)

€358m
(AUD581m)

€256m
(AUD415m)

USD400m
(AUD581m)

USD300m
(AUD435m)

USD661m
(AUD960m)
for FY2019

AUD11m

NZD1.9m
(AUD1.75m)

Annual funding as at 2010 (as
listed in Lowy Institute 2010
Report, USD)

USD6b

USD415m/
£265m**

USD329m/
€236m**

USD420m/
€302m**

UsD215m

Not included

USD717m

usD34m/
AUD43.5m**

Not included

Expenditure per
capita per annum
(AUD)‘**

n/a

7.05

7.05

4.58

3.02

2.44

0.44

*Not included in the table: recent budget data was not available for Al Jazeera or
Korea’s KBS; funding data for India’s Doordarshan is a total for both domestic and
international broadcasting; the Netherland’s RNW and Canada’s CRI are now online

only.

**OECD 2009 Exchange Rate https://data.oecd.org/conversion/exchange-rates.htm

***Population figures are from United Nations 2019 estimates but the funding figures
have no consistency in what they do and don’t include; for example NZ excludes
delivery costs. Excluding Australia, New Zealand and China, the average is AUD5. If
Australia were to match this it would be spending AUD125m on international

broadcasting.

Media

TV
Radio
Online

TV
Radio
Online

TV
Radio
online

TV
Radio
Online

TV
Radio
Online

TV
Online

TV
Radio
Online

TV
Radio
Online

Radio
Online

Principal
funding
source

PRC

UK
Government —
licence fees
and FCO

German
Government

French
Government

Japanese
Government
licence fees

Russian
Government,
advertising

USA
Government

Aust
Government

NZ
Government

Languages

61 languages

More than 40 languages

30 languages

TV: English, French, Spanish
& Arabic;
Radio: 14 languages

TV: English
Radio: 17 languages

TV: Russian, Arabic, Spanish,
English

58 languages

TV: English
Radio: English, Tok Pisin

Primarily English but some
Pacific languages for
breakfast programmes.

LOWY INSTITUTE



REPORT INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY FOR PROJECTING AUSTRALIA'S SOFT POWER

The obvious lesson is that
government and the IPB
need to agree on the value
of international
broadcasting in conducting
the nation’s public
diplomacy, and to clarify
their strategies in
maximising its
achievements.

AUSTRALIA'S ACTIONS AND
POLICY IN THE CHANGING
INTERNATIONAL
BROADCASTING
ENVIRONMENT

The survey of international broadcasting over the past decade has clear
lessons for Australia. The fates of the Canadian and Dutch services
demonstrate that international public broadcasting requires substantial
commitment from government; without it, broadcasters wither and should
be dismantled. This frees government to focus on new priorities rather
than funding low-priority legacy activities insufficiently with no chance of
impact.

Some of the IPBs surveyed make a conscious effort to target diasporas of
their citizens overseas; few make effective use of their domestic
audiences with migrants from target countries. Australia, with its duopoly
of government-funded broadcasters, seems to be alone in maintaining a
rigid organisational divide between production for domestic immigrant
communities through SBS and for speakers of the same language
overseas through ABC Australia and ABC Radio Australia.

The most useful lessons naturally come from successful broadcasters:
BBCWS, the stables of US and French broadcasters, Japan's NHK World
and even the small but reliable Radio New Zealand Pacific. The obvious
lesson is that government and the IPB need to agree on the value of
international broadcasting in conducting the nation’s public diplomacy,
and to clarify their strategies in maximising its achievements. For
example, every year the US State Department publishes a report on the
major public diplomacy and international broadcasting activities
conducted by the department and agencies such as USAGM over the
preceding 12 months. It is a comprehensive report, underscoring the
importance the United States attaches to public diplomacy and
broadcasting as major soft power tools as well as being a reference on
the US’ strategies for advancing its foreign policy.

Australia has no such comprehensive review process. The issue is almost
completely absent from government strategies or departmental annual
reports. The last reference to international broadcasting in DFAT’s Annual
Report was in 2014/15, noting the government’s cancellation of the
Australia Network contract and the channel's subsequent demise. The
2017/18 report of the Department of Communications and the Arts, which
funds the ABC, made no specific reference to the ABC'’s international
broadcasting despite its place in the ABC'’s charter.*3

LOWY INSTITUTE

19



20

REPORT INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY FOR PROJECTING AUSTRALIA’S SOFT POWER

This failure on the part of government to “own” Australia’s IPB activity is in
stark contrast to the steadfast and long-term commitments of other
countries with successful broadcasters including USA, Japan, Germany,
France, the UK and China. Such commitment, allied with clarity about the
strategic direction of the IPB, including geographical and social targets,
arms broadcasters with the mandate necessary to acquit their missions in
the national interest.

One element in the continued strength of several IPBs as soft power
instruments is an explicit focus on identifying their audiences. In
Australia’s case, the strategic priority identified in the 2017 White7 Paper
is the Indo-Pacific. Within this, there are specific regions — East and
Southeast Asia, and the Pacific — where an Australian international
broadcaster can support Australia’s interests while maintaining the
independence and credibility which are its core assets as a public
diplomacy tool. An illustration of the importance of those assets is the
ABC’s now defunct online portal initiative in China which was attacked for
conceding too much to a foreign country in return for access to the
Chinese online market.** After weathering criticism for four years, it was
quietly shut down in 2018.4°

Even more important than geographical focus is clarity on demographic
priorities; wanting to be liked by everyone risks ignoring those who matter
most in terms of Australia’s strategic aims, which might be geopolitical
(thus needing to target opinion-formers), trade-related (the business
community), or aid program priorities (such as women and young people).

Once the demographics are clarified, attention should turn to what sort of
content will be most effective for those audiences. It is only after resolving
these questions that delivery platforms should be considered. While the
ABC'’s abandonment of shortwave broadcasting has sparked fierce and
sometimes emotional debate, much of the discussion has been on
technological and financial issues, with little reference to the needs and
preferences of target audiences.

FUTURE DIRECTIONS

The lessons from other international broadcasters — both winners and
losers — is that a viable future for an Australian IPB requires the
government, as the broadcaster’s major funder, to determine the value of
international broadcasting as an effective soft power tool. If it decides it
has value, it should articulate its strategic priorities in its broadcasting
endeavours. That is not the same as allowing government to direct or
influence the editorial tone of the broadcaster’s services. It is the quality,
independence and credibility of the international broadcaster that is the
key to its success as an effective soft power tool.

Articulation of its intentions also gives government a fresh opportunity to
identify the best vehicles for delivering Australia’s international

This failure on the part of
government to “own”
Australia’s IPB activity is in
stark contrast to the
steadfast and long-term
commitments of other
countries with successful
broadcasters including
USA, Japan, Germany,
France, the UK and China.

LOWY INSTITUTE



REPORT INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY FOR PROJECTING AUSTRALIA'S SOFT POWER

...International public
broadcasting remains a
core element of public
diplomacy for some of the
world’s most effective soft
power proponents.

broadcasting services. By charter, it is the ABC which is mandated to
provide international broadcasting services, but recent actions by both
broadcaster and government suggest that this charter obligation is
disregarded while the Broadcasting Review points to a wider approach to
Australian international broadcasting — less public and more private.

The ABC has responded to the series of budget cuts it has suffered in
recent years by eviscerating its international services and all but
eliminating output in languages other than English. At the same time,
Australia’s other government-funded broadcaster, SBS, has continued to
create multi-platform content in a wide variety of languages, targeted at
migrant and indigenous communities. For the past five years, annual
government funding for SBS has been steady at just over $280m.
Technological and social change have erased any rational case for
continued institutional separation of non-English broadcasting. SBS has
built and maintained considerable expertise in this field which would be a
valuable resource in any Australian reinvigoration of its international
broadcasting. The ethos and values set out in SBS’s charter are also well
aligned with those of the ABC.

Finally, if Australia’s international public broadcaster is going to have the
recognition and funding necessary to support its role as a core tool of
Australia’s public diplomacy, bureaucratic responsibility for its funding
should lie with the department responsible for public diplomacy, the
Department of Foreign Affairs and Trade, rather than the Department of
Communications and the Arts whose perspective is naturally domestic.

Overall, the global experience shows that despite the major technological
changes, the shifting geostrategic balance and the array of choice at least
in some regions, international public broadcasting remains a core element
of public diplomacy for some of the world’s most effective soft power
proponents.*®

Coupled with a solid legacy of 80 years of broadcasting internationally,
Australia’s political, economic and geographical positioning within a
rapidly-transforming Indo-Pacific region suggests that international
broadcasting can still play an important role in furthering the national
interest. It is a crowded arena, but international broadcasting is a potent
soft-power tool for projecting Australia’s image, underscoring Australian
values and drawing other nations closer at a time of global disruption and
unease.

LOWY INSTITUTE

21



22

REPORT INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY FOR PROJECTING AUSTRALIA’S SOFT POWER

CONCLUSIONS AND
RECOMMENDATIONS

International public broadcasting continues to be an effective means of
supporting a nation’s strategic priorities provided that:

e The funding government has a clear strategy for the projection of the
nation's soft power;

e The funding government identifies the fitting level of funding and
makes a long-term commitment to it;

e The IPB has a clear mandate and a strong understanding of how
domestic and international activities are interlinked and mutually
reinforcing;

¢ What is broadcast is credible, accessible, relevant and distinctive.

In the absence of these conditions, it is preferable to withdraw decisively
and use other forms of soft power projection that reflect national strengths.
However, as argued here and in the 2010 report, international
broadcasting is one of the most effective forms of public diplomacy, if
managed properly.

In the past few years, the Australian Government has not met any of these
criteria. The ABC at senior level has also shown little understanding of the
fundamentals of managing an effective international broadcasting service.

Given the proliferation of delivery mechanisms and the costs of delivery,
Government and IPB need to agree on a clear statement of objectives,
and the geographical and demographic priority targets to meet those
objectives.

This agreement must also include precise criteria for assessing success.
This report therefore recommends:

1. The Australian government should define its vision for Australia’s
international broadcasting in the context of reinstating international
public broadcasting as a key component of the nation’s strategic soft
power projection of national interest.

2. As the purpose of international broadcasting is to project Australia’s
soft power, the responsible and funding ministry should be the
Department of Foreign Affairs and Trade.

3. Given the geostrategic importance that Australia has accorded the
Pacific, with its continuing deficit of credible, informative and relevant
news services, this region should be the priority for renewed and
revamped broadcasting services.

LOWY INSTITUTE



REPORT INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY FOR PROJECTING AUSTRALIA'S SOFT POWER

4. In making the Pacific a priority, Australia’s international broadcasting
should build on its perceived strengths, including its robust news
media, its experience in broadcasting to multi-lingual and multi-
cultural audiences both domestically and internationally, its long-term
development partnerships with Pacific nations as well as its
experience in using media in disaster preparation and mitigation.

5. To achieve these ends a new international broadcasting body should
be established drawing on the expertise of the ABC, SBS (including
NITV), other Australian media including for-profit operators, as well
as practitioners in the target communities and their diasporas.

6. This body should be funded on a consistent and long-term basis.

LOWY INSTITUTE 23



REPORT INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY FOR PROJECTING AUSTRALIA’S SOFT POWER

APPENDIX - SURVEY OF INTERNATIONAL PUBLIC
BROADCASTERS

This survey reviewed thirteen international public broadcasters, in addition
to the ABC, to determine how international public broadcasting had fared
in the years since the publication of the Lowy Institute’s 2010 paper. In
contrast to Australia’s international broadcaster, the survey found a
number of IPBs over the course of this decade which have consolidated
and even expanded their operations, with increased funding from
governments which recognise their power as public diplomacy and soft
power tools. There are two exceptions: Canada and the Netherlands.
Another, Al Jazeera, has been buffeted by regional politics but has
endured. New Zealand stands out as comparatively tiny and specialised,
but is a reliable broadcaster with a good understanding of its audience.

UNITED KINGDOM

This decade, the most positive broadcasting turnaround has been in the
fortunes of the BBC World Service (BBCWS). The previous decade,
government austerity budgets forced cuts and efficiency savings leading
to closure of many language services, especially the European ones. In
2012 the Foreign Office grant-in-aid to the BBCWS was terminated,
leaving the BBC to fully fund the World Service from the BBC licence fee
(which was not increased).47

The austerity period was nevertheless marked by some new investment,
notably in Arabic and Persian TV services. The latter, which began in
2009, is now watched by roughly 20 per cent of the TV audience in Iran48.
However, in 2015 as a result of the National Security Strategy and
Strategic Defence and Security Review, the UK government awarded the
BBC extra funding of GBP 85m a year (AUD 157m) until 2020 to fund 11
new language services, enhanced services in Arabic and Russian and
digitisation of the existing international services.49 This brought the
BBCWS total annual expenditure to GBP 268m.50 The government has
not guaranteed this additional funding beyond 2020.

The BBCWS'’s international broadcasting priorities are clear: strategically
they include countering the disruptive efforts of broadcasters such as RT
and non-state organisations in the Arab world; geographically the
emphasis is on Africa (where the BBC regards itself as competing
primarily with China), and South Asia.

In audience terms the BBCWS remains the leading IPB by some distance.
In 2019, its claimed global weekly audience is 319 million.51

24 LOWY INSTITUTE



INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY FOR PROJECTING AUSTRALIA'S SOFT POWER

REPORT

The BBC continues to broadcast on SW in some parts of the world, but is
scaling this back. According to BBC sources, in many parts of the world,
research shows rapidly declining audiences, even in traditional SW
strongholds. The BBCWS approach has been to let contracts lapse as
opposed to an overt policy of retrenchment.

CHINA

After significant investments in China’s international broadcasting in 2009,
China has become even more ambitious this decade.®? In March 2018, it
amalgamated its three domestic and international broadcasting networks
— China Central Television (CCTV), China National Radio and China
Radio International — into one 'Voice of China' entity, in a move aimed at
strengthening China’s international media presence while consolidating
the Chinese Communist Party's control. The media release on the
amalgamation issued by Xinhua, the Chinese Government news agency,
positioned the restructuring as “significant in following the principle of the
Party exercising leadership over media”.>®

Just two years prior to the launch of Voice of China (known in China as
China Media Group (CMG)), the foreign language operations of CCTV,
the state broadcaster, were re-branded as China Global Television
Network (CGTN). CGTN retains its separate identity but under CMG
management and controlled by the Communist Party’s Publicity
Department, the agency responsible for propaganda and media
censorship.5* CGTN English is the flagship channel of the multi-language,
multi-platform media group, which also broadcasts in Spanish, French,
Arabic and Russian across a range of digital platforms.®® Headquartered
in Beijing, it has production centres in Washington and Nairobi.

Despite these investments cementing China's reputation as one of the
world’s largest broadcasters, the effectiveness of its international
broadcasting as a propaganda or soft power tool for China remains
unclear.%® Superficially, the headline numbers for CGTN are strong — it
has 62 million followers on Facebook, for example — but two-thirds of
CGTN’s online traffic comes from China itself.>”

China Radio International continues to use shortwave broadcasting
extensively but has added other communication platforms. It broadcasts
in 61 languages, is affiliated with close to 70 overseas radio stations, has
18 global internet radio services and claims to receive 3 million “pieces of
audience feedback” annually.®®

Although the reported investments are immense, secrecy about Voice of
China’s budget persists. Adding to the reported US$6.6 billion invested in
2009, the rapid promotion and expansion of its overseas broadcasting
services suggests that China continues to invest significantly in its soft
diplomacy flagship. A more recent estimate puts China’s budget for
“external propaganda” at $10bn annually.%°

LOWY INSTITUTE

25



26

REPORT INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY FOR PROJECTING AUSTRALIA’S SOFT POWER

UNITED STATES

In its FY2019 Congressional Budget Justification, the US Agency for
Global Media (USAGM) highlighted its strategic alignment to the US
National Security Strategy, as well as its efforts in confronting state-
sponsored disinformation and accelerating the shift to digital and
interactive platforms.®" While the broadcasting conglomerate was
requesting a reduction of USD24m over the previous year’s allocation, its
USD661m is still very significant globally and serves to highlight its
strategic alignment to the US National Security Strategy.®> USAGM is
unigue among Western broadcasters in that government legislation
explicitly obliges its broadcasting to align with US foreign policy
objectives.®®

USAGM, formerly the Broadcasting Board of Governors, has five fully
funded international public networks: Voice of America (VOA) which was
first broadcast in 1942 into Nazi Germany; Radio Free Europe/Radio
Liberty which started in 1950 broadcasting into communist
Czechoslovakia; the Office of Cuba Broadcasting with its Radio and TV
Marti which started in 1985 and 1990 respectively; Radio Free Asia which
commenced in 1996; and the Middle East Broadcasting Networks which
started in 2004. Together, these five networks broadcast in 58 languages
reaching a weekly audience of 345 million.5

The agency claims that a firewall insulates journalists from US
Government influence and political pressure, aside from its foreign policy
mandate. This does not isolate them completely, however, with any new
agency CEO now to be appointed by the President and confirmed by the
US Senate under new legislation.®

GERMANY

Deutsche Welle's Federal government funding was €358m in 2017, a 13
per cent increase over the previous year.66 Its funding is based on an
agreed 4-year plan, with strict limits on how much advertising it can
accept. It claims a 157 milion weekly audience and has grown
considerably since 2013, when the audience was 101 million.67

Celebrating its 65th anniversity in 2018, DW began in 1953 as a German-
only SW radio service, adding other languages the following year. Its
academy, DW Academy, was founded in 1965 and has trained journalists
worldwide. DW's TV and internet services commenced in the 1990s, and
now has online output in 30 languages and TV in 4. 68

The significance of DW'’s standing as an effective public diplomacy tool
was put under the spotlight in 2018 when the right-wing populist AfD party
called for changes in DW'’s statutory basis. In a debate in the Bundestag
they particularly attacked DW'’s support for “tolerance”. All other parties
expressed strong support for DW.

LOWY INSTITUTE



REPORT

INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY FOR PROJECTING AUSTRALIA'S SOFT POWER

FRANCE

France was an early mover in establishing an IPB, starting Le Poste
Colonial in 1933, the predecessor of today’s Radio France Internationale
(RFI). The current framework dates from the mid-1970s after significant
political and financial disruption as a wing of the dysfunctional domestic
broadcaster, ORTF.69

The successful renaissance for RFI is largely due to its focus on Africa,
particularly Francophone countries, and targeting local audiences rather
than expatriates.70

Further reorganisation in the mid-2000s placed RFI within the remit of a
new agency, France Médias Monde, together with other French public
international broadcasters France24, and the Arabic language radio
station Monte Carlo Doualiya. France Médias Monde is an “implementing
agency” of France’s Ministry of Foreign Affairs and International
Development, which provides most of RFI's funding of 256 million Euros
in 2019.71

Unlike the merged radio/TV/online presences of BBCWS and DW, RFI
and France24 remain separate platforms. France24 is a video-based
news channel on air and online 24/7 in French, English and Arabic along
with Spanish TV broadcasting 6 hours daily.72 RFI has radio and online
services in 14 languages, available on FM, MW and SW frequencies.

The third network, Monte Carlo Doualiya (now known as MCD) targets
audiences in the Middle East, Mauritania, Djibouti and South Sudan; its
radio output is available on FM and MW but no longer on SW. It also has
an audience among Arabic speakers in France.

The Francophonie channel TVSMONDE is a joint endeavour between
France Médias Monde, and the national broadcasters of Switzerland,
Belgium and Canada.

RUSSIA

RT, as Russia Today has called itself since 2009, is a later and very
different entrant into the international broadcasting arena.

RT describes its mission as “to make available an alternative point of view
on world events, especially Russia-related ones.” It asserts that it is not a
propaganda vehicle for the Russian Government but covers stories
overlooked or underreported by the mainstream media; provides
alternative perspectives on current affairs; and questions assumptions
and clichés that may underlie other presentations of news and current
affairs globally.”

Launched in 2005, RT now has eight TV channels broadcasting in Arabic,
English, Russian, and Spanish. RT America, RT UK and RT France are
dedicated channels for their respective target countries.” There are also

LOWY INSTITUTE

27



28

REPORT INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY FOR PROJECTING AUSTRALIA’S SOFT POWER

online news services in French and German. RT’s main focus is on
Europe and the Americas, largely neglecting the Pacific.

The Russian government investment in RT is significant: reports range
from 19 billion rubles’ (approx.. AUD400m) in 2016 to USD300m’® (AUD420m)
in 2017. Advertising brings an estimated GBP 750 000 (AUD 1.4m) a year
for the UK channel.””

Organisationally separate from RT but pursuing a similar agenda is
Sputnik International which combines international radio and online
services (formerly Voice of Russia) with an international newswire (the
international services of the former Novosti Agency). Sputnik has
approximately 800 hours a week of radio output in some 30 languages;
languages include English, Chinese, Spanish and Arabic. Sputnik is
widely regarded in the West as a key element of Russian efforts to spread
disinformation.

NEW ZEALAND

Radio New Zealand Pacific (RNZ Pac) is one of the smallest international
broadcasters with an annual budget of just NZD1.9m,”® but is notable for
its stability. It focuses on the Pacific island nations including PNG, and its
rebranding reflects its mission more accurately. TVNZ is a commercial
entity, but provides news and programming to stations around the Pacific.

Alongside RNZI and TVNZ is Pacifika TV (Pacific Cooperation
Broadcasting Limited) which was established in 2015. Funded through the
NZ Ministry of Foreign Affairs and Trade and Pacific Cooperation
Foundation, it provides NZ-originated content to other Pacific
broadcasters and supports their production of local content with field
equipment and training.

JAPAN, SOUTH KOREA, INDIA

Japan, South Korea and India provide significant state funding for
international public broadcasting through their respective domestic public
broadcast organisations. Japan’s NHK stands out in this group as one
whose financial basis has improved against expectations earlier this
decade.

Funding for NHK World and South Korea’s KBS comes from household
TV licence fees. India’s Doodorshan international TV channel (DD-India)
and All India Radio (AIR) along with a second Korean IPB, Arirang, are
funded from general tax revenues through the respective controlling
ministries.

NHK World Japan provides content for TV (in English), radio (17
languages) and online in addition to a TV and a radio channel targeted at
Japanese overseas. Funding has grown in recent years; the proportion of
licence fee income ring-fenced for NHK World has risen from 3 per cent

LOWY INSTITUTE



INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY FOR PROJECTING AUSTRALIA'S SOFT POWER

REPORT

to 4.4 per cent of the total, approximately ¥31 billion (almost AUD400
million).” In mid-2018, Japan rebranded the service from "NHK World TV"
to "NHK World Japan”, to “establish wider global recognition for the
service’s Japanese roots in the lead up to the Tokyo 2020 Olympic and
Paralympic Games” °

Korea’s KBS World TV and KBS World Radio target expatriate Koreans
on themes of reunification, although many TV programs are subtitled in
English (97 per cent), Chinese (21 per cent) and Malay (10 per cent).
Arirang sees itself as a “media diplomacy channel” with a focus on
providing news and information about Korea. KBS has faced accusations
that conservative-government appointed governors have dictated
programming.®'

India’'s IPBs receive funding from the Ministry of Information and
Broadcasting, although under legislation, funding for the IPBs is the
responsibility of External Affairs. Their reluctance to pay leads to
intermittent threats to close DD-India and AIR.22 AIR has 27 languages on
air and online of which 12 are Indian and 15 foreign, although English
output predominates.

In terms of audience measurement, these broadcasters highlight reach
rather than actual user figures, which can be assumed to be generally a
much smaller number.

AL JAZEERA

Al Jazeera commenced as an Arabic broadcaster in 1996, funded almost
entirely by the then Emir of Qatar, Sheikh Hamad bin Khalifa al-Thani. Its
English-language television service, which is seen as more independent
of Qatar than its Arabic sister channel, was introduced in 2006.33 At the
time of the Lowy Institute's 2010 report, Al Jazeera was planning a
significant global expansion, with additional bureaux in the pipeline. In the
past decade, however, Qatar has shifted priorities and tightened budgets,
and has curbed the broadcaster's ambitious plans.

Al Jazeera America was launched in 2013 but closed two years later, its
failure attributed to changing media industry economics restrictive
distribution agreements and internal turmoil. As Fortune magazine
pointed out, “... at a time when ISIL and anti-Islamic sentiment is such an
issue, the name of the channel probably didn’t help.”®*

A year later, the shuttering of Al Jazeera was among demands put to
Qatar by a group of Arab nations led by Saudi Arabia in response to
Qatar’s apparent support for extremist groups. Saudi Arabia, the UAE,
Egypt, and Bahrain had severed relations with Qatar for its promotion of
the Muslim Brotherhood and other Sunni Islamists around the region
“‘including those who have advanced extremist or sectarian views on the
channel’. The network, in turn, accuses them of attempting “to silence the
freedom of expression in the region.”?

LOWY INSTITUTE

29



REPORT INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY FOR PROJECTING AUSTRALIA’S SOFT POWER

Despite the challenges, Al Jazeera maintains a global media network with
more than 70 bureaux and a staff of more than 3000.8¢

THE NETHERLANDS

Radio Netherlands Wereldomroep/Worldwide no longer broadcasts. In
June 2011 the Netherlands government cut RNW’s budget from €46m to
€14m. A year later both the Dutch (May 2012) and English (June 2012)
services ceased.®’

Before its demise RNW was funded by the Dutch Education and Culture
Ministry which gave RNW about 6 per cent of total government funding for
media. The Dutch Foreign Ministry now funds an NGO, RNW Media, with
a mandate to promote free speech through new media. It has websites in
English, Arabic, Mandarin, French and Spanish. About 30 staff remain at
the base in Hilversum, compared with 300 in 2012. RNW Media describes
its mission as:

“a centre of expertise that builds digital communities for social
change. We use online media to engage young people on
sensitive and often-taboo subjects ... By facilitating their access
to information and amplifying their voices, young people can
contribute actively to making their societies more inclusive.”®

Government funding is on a severe taper, and from 2020 RNW Media is
expected to compete for all of its funding.

CANADA

Canada has placed negligible emphasis on international broadcasting in
the past two decades, a decline which predated the Lowy Institute's 2010
survey.

After 67 years of SW broadcasting, Radio Canada International was
reduced to an internet-only platform by mid-2012. The Harper
Government’s cuts that year to the Canadian Broadcasting Corporation
slashed 80 per cent of RCI's budget from CAD12.3m to CAD2.3m.%
Seven years later and despite a significant CAD150m reinvestment plan
in CBC under the Trudeau Government, RCl remains essentially
domestic CBC programming offered in five languages — English, French,
Spanish, Mandarin and Arabic — via RClnet.ca. French-Canadian
content is broadcast through TV5Monde. The ongoing insignificance of
RCI to CBC'’s strategic directions is reflected in its 2019 Corporate Plan in
which the only reference to RCI is about access to the service via the
internet.®

30 LOWY INSTITUTE



REPORT

INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY FOR PROJECTING AUSTRALIA'S SOFT POWER

NOTES

" National Security Strategy of the United States of America, December 2017,
https://www.whitehouse.gov/wp-content/uploads/2017/12/NSS-Final-12-18-2017-0905.pdf ,
25-28.

2 Joseph S. Nye, Jr, “Soft Power”, Foreign Policy, No. 80 (1990), 153-171.

3 See e.g. Australian Competition & Consumer Commission, Digital Platforms Inquiry: Final
Report, June 2019, https://www.accc.gov.au/publications/digital-platforms-inquiry-final-
report; Mike Jensen, Association for Progressive Communications,
https://www.apc.org/en/en/news/digital-convergence-global-trends-broadband-and-br, 18
March 2016.

4 Will Hall-Smith, “The Top 10 Most Traded Currencies in the World”, IG.com,
https://www.ig.com/au/trading-strategies/the-top-ten-most-traded-currencies-in-the-world-
180904.

5 “Welt 2019. World Economic League Table 2019”, CEBR.com, https://cebr.com/welt-
2019/; World Development Indicators: GDP, World Bank DataBank,
https://databank.worldbank.org/reports.aspx?source=2&series=NY.GDP.MKTP.CD&countr
y=.

8 OECD (2019), Gross domestic product (GDP) (indicator), https://doi:org10.1787/dc2f7aec-
en.

7 Australian Government, 2017 Foreign Policy White Paper, (Canberra:
2017), https://www.fpwhitepaper.gov.au, 3.

8 Part Il, Section 6, Paragraph 1(b), Charter of the Corporation, Australian Broadcasting
Corporation Act 1983, as amended and in force 14 March 2018.

® For details of Australian international broadcasting pre-2010, see Annmaree O’Keeffe and
Alex Oliver, International Broadcasting and its Contribution to Public Diplomacy, Lowy
Institute Working Paper (Sydney: 2010),
https://archive.lowyinstitute.org/publications/international-broadcasting-and-its-contribution-
public-diplomacy, 42-55.

10 “TV Tender Fiasco Exposes Rudd”, Sydney Morning Herald, 6 December 2011,
https://www.smh.com.au/politics/federal/tv-tender-fiasco-exposes-rudd-20111206-
1ug31.html; “Sky News Wants Compo Over Australia Network Tender”, ABC News, 6
December 2011, https://www.abc.net.au/news/2011-12-05/sky-news-expects-australia-
network-compensation/3714136.

" ABC Submission to the Australian Government’s Review of Australian International
Broadcasting Services in the Asia-Pacific, August 2018,
https://www.communications.gov.au/sites/default/files/submissions/abc_0.pdf, 2.

2 Nic Maclellan, “The Gutting of Radio Australia”, Inside Story, 22 July 2014,
https://insidestory.org.au/the-gutting-of-radio-australia/.

13 Cutting shortwave had been recommended as early as the 1997 Mansfield review of the
ABC and was also recommended by the Abbott government’s 2014 ABC and SBS
Efficiency Study (“Lewis Review”), which itself echoed the recommendations of the 1997
Mansfield review in axing shortwave. See “The Role and Future of Radio Australia and
Australia Television”, Parliament of Australia, 1997,
https://www.aph.gov.au/Parliamentary_Business/Committees/Senate/Foreign_Affairs_Defe
nce_and_Trade/Completed_inquiries/1996-99/radio/report/contents.

4 Geoff Heriot, Submission to Broadcasting Review, August 2018, 29.

S ABC, Submission to Broadcasting Review, August 2018,
https://www.communications.gov.au/sites/default/files/submissions/abc_0.pdf, 14.

6 ABC, Submission to Broadcasting Review, August 2018,
https://www.communications.gov.au/sites/default/files/submissions/abc_0.pdf, 3.

7 ABC, Annual Report 2017-18, vol 2, 246.
'8 |psos, “Affluent Survey Asia Pacific”, cited in ABC, Annual Report 2018-19, 47

LOWY INSTITUTE

31



32

REPORT INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY FOR PROJECTING AUSTRALIA’S SOFT POWER

9 ABC, Annual Report 2012-13, 66.

20 Geoff Heriot, Submission to Broadcasting Review, August 2018; information provided in
email and telephone call between Geoff Heriot and Alex Oliver (Lowy Institute) 2 October
2019; ABC, “How Can | Listen to ABC Radio Australia”, https://www.abc.net.au/radio-
australia/frequencies/.

21 ABC, Submission to Broadcasting Review, August 2018,
https://www.communications.gov.au/sites/default/files/submissions/abc_0.pdf

2 Transparency International, Submission to Broadcasting Review, 3.
3 ABC, Annual Report 2009-10, 62.

24 ABC, Annual Report 2016-17, Vol Il, 74.

25 See Survey results in the Appendix.

% The Australian Government’s 2003 Foreign Policy White Paper, Advancing the National
Interest, makes direct comment on RA and ABC TV: “The Government extends the world’s
knowledge of Australia. It makes possible the broadcast of independent and high-quality
radio and television programs to the Asia-Pacific region through Radio Australia and ABC
Asia Pacific”, 129.

27 ABC, Corporate Plan 2017-2018, https://about.abc.net.au/wp-
content/uploads/2017/08/ABC-Corporate-Plan-2017-18.pdf, 8.

28 ABC, Corporate Plan 2018-2019, https://about.abc.net.au/wp-
content/uploads/2018/08/CorporatePlan2018-V3_280818-small.pdf.

2 The Senate, Environment and Communications Legislation Committee, Australian
Broadcasting Corporation Amendment (Restoring Shortwave Radio) Bill 2017, Report,
August 2017 (Canberra: 2017),
https://www.aph.gov.au/Parliamentary_Business/Committees/Senate/Environment_and_Co
mmunications/Shortwaveradio/Report.

30 Prime Minister of Australia, The Hon Scott Morrison MP, “Joint Remarks with the Prime
Minister Of Fiji”, Transcript, 17 January 2019, https://www.pm.gov.au/media/joint-remarks-
prime-minister-fiji.

31 Australian Government, Department of Communications and the Arts, Review of
Australian Broadcasting Services in the Asia Pacific (“Broadcasting Review”), 17 October
2019, https://www.communications.gov.au/documents/review-australian-broadcasting-
services-asia-pacific.

32 Rosemary Bolger, “Pacific Viewers Yet to See Any Australian Television Programs, a
Year After Commercial TV Deal Announced”, SBS News,
https://www.sbs.com.au/news/pacific-viewers-yet-to-see-any-australian-television-
programs-a-year-after-commercial-tv-deal-announced.

33 This question was put to Mr Morrison during his visit to Indonesia and following
comments by the chair of the ABC, Ita Buttrose, during her speech to the Lowy Institute
Media Awards Dinner on 19 October 2019.

34 Prime Minister of Australia, The Hon Scott Morrison MP, “Doorstop - Australian
Embassy, Jakarta”, Transcript, 20 October 2019,
https://www.pm.gov.au/media/doorstop-australian-embassy-jakarta.

35 Broadcasting Review, 22.
36 Broadcasting Review, 20.

37 Ken Inglis, Whose ABC — The Australian Broadcasting Corporation 1983-2006, (Black
Inc Books, 2006), 402; Revill and Tiffin, The Decline and Fall of Radio Australia, 41.

% Revill and Tiffin, ibid, 40.

39 Pacific Islands Forum, Submission to Broadcasting Review, July 2018,
https://www.communications.gov.au/sites/default/files/submissions/pacific_islands_forum_s
ecretariat.pdf.

40 Government of Vanuatu, Submission to Broadcasting Review, July 2018,
https://www.communications.gov.au/sites/default/files/submissions/vanuatu_government.pdf.

LOWY INSTITUTE



REPORT

INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY FOR PROJECTING AUSTRALIA'S SOFT POWER

4! “Through the Fence”, The Economist, 26 October 2019,
https://www.economist.com/china/2019/10/24/to-suppress-news-of-xinjiangs-gulag-
china-threatens-uighurs-abroad.

2 |bid.
43 Department of Communications and the Arts, Annual Report 2017-18, 64.

44 John Fitzgerald, “How the ABC Sold Out News Values to Get Access to China”, The
Australian Financial Review, 14 April 2016,
https://www.afr.com/companies/media-and-marketing/how-the-abc-sold-out-news-values-
to-get-access-to-china-20160412-go3zvs.

45 Primrose Riordan, “ABC to Give ‘Soft Sell’ China Website the Chop”, The Australian, 24
April 2018, https://www.theaustralian.com.au/nation/nation/abc-to-give-softsell-china-
website-the-chop/news-story/04bdca37579166de2caf00100055582a.

46 Jonathan McClory, Portland, and USC Center on Public Diplomacy, The Soft Power 30
Report 2019, https://softpower30.com/wp-content/uploads/2019/10/The-Soft-Power-30-
Report-2019-1.pdf.

4T The licence fee is levied on all British households receiving BBC broadcasts:
https://www.bbc.com/aboutthebbc/governancel/licencefee. The Foreign Office retained
control over the selection of languages in which to broadcast.

48 Roy Greenslade, “Iran’s Threats to BBC Persian Staff Must Be Confronted”, Guardian, 18
March 2019,

https://www.theguardian.com/media/commentisfree/2019/mar/17/irans-threats-to-bbc-
persian-staff-must-be-confronted.

“® Three for West Africa (Igbo, Pidgin, Yoruba), three for Ethiopia/Eritrea (Amharic, Oromo,
Tigrinya), three for South Asia (Guijarati, Marathi, Punjabi, Telegu) and North Korean. A 121"
language, Serbian, was added later.

%0 For the 2017/18 financial year: BBC, Annual Report and Accounts 2017/18,
http://downloads.bbc.co.uk/aboutthebbc/insidethebbc/reports/pdf/bbc_annualreport_201718
.pdf, 73.

51 “BBC International Audience Soras to Record High of 426m”, BBC Media Centre, 18
June 2019, https://www.bbc.co.uk/mediacentre/latestnews/2019/bbc-international-
audience-record-high.

52 AP, “China’s State Broadcaster CCTV Rebrands International Networks as CGTN in
Global Push”, South China Morning Post, 31 December 2016,
https://www.scmp.com/news/china/policies-politics/article/2058429/chinas-state-
broadcaster-cctv-rebrands-international.

53 “China Inaugurates New State Media Group”, Xinhua, 19 April 2018,
http://www.xinhuanet.com/english/2018-04/19/c_137123154.htm.

54 “Nation shall preach Xi unto nation”, The Economist, 16 June 2018,
https://www.economist.com/node/21754596?frsc=dg%7Ce.

55 “About Us — China Global Television Network”, CGTN, accessed 9 December 2019,
https://www.cgtn.com/about-us.

%6 Keith Zhai, “China approves giant propaganda machine to improve global image”,
Bloomberg, 20 March 2018, https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-03-20/xi-
creates-voice-of-china-broadcaster-to-improve-global-image.

57 Economist, “Nation shall preach Xi unto nation”.

%8 “Who We Are”, China Plus,
http://chinaplus.cri.cn/aboutus/aboutcri/62/20170216/393.html, accessed 2 February 2019.

% AP, “China’s State Broadcaster CCTV Rebrands International Networks as CGTN in
Global Push”, 31 December 2016, https://www.scmp.com/news/china/policies-
politics/article/2058429/chinas-state-broadcaster-cctv-rebrands-international. See also
Economist, “Nation shall preach Xi unto nation”.

80 David Shambaugh, “China’s Soft-Power Push”, Foreign Affairs 94, Issue 4, (July/August
2015), https://www.foreignaffairs.com/articles/china/2015-06-16/china-s-soft-power-push,
100.

LOWY INSTITUTE

33



34

REPORT INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY FOR PROJECTING AUSTRALIA’S SOFT POWER

61 Broadcasting Board of Governors, 2019 Congressional Budget Justification,
https://www.usagm.gov/wp-content/uploads/2018/02/BBGBudget_FY19_CBJ_2-7-
18_Final.pdf.

%2 Ibid.

83 United States International Broadcasting Act of 1994 (as amended through P.L. 114-328,
enacted 23/12/2016).

64 U.S. Agency for Global Media, FY2018 Performance and Accountability Report,
https://www.usagm.gov/wp-content/uploads/2018/11/USAGM-FY-2018-PAR-FINAL.pdf, 1.

85 National Defense Authorization Act for Fiscal Year 2017, Section 1288 (amending
Section 304 of The United States International Broadcasting Act of 1994).

% Deutsche Welle Anstalt des éffentlichen Rechts, Bonn, Revenue and Expenditure
Account According to the Budget Systematics of the German Federal Goernment for the
Fiscal Year 2017, https://www.dw.com/downloads/44711582/einnahmen-ausgaben-
rechnungengl.%20version_revenue%20and%20expenditure%20account_2017.

57 Deutsche Welle Anstalt des éffentlichen Rechts, Bonn, Management Report for Financial
Year 2017,
https://www.dw.com/downloads/44711460/lageberichtengl.%20version_management%20r
eport_2017.

% |n contrast to the BBC, DW remains heavily focused on Europe; more than half of its
language services are European: “About DW. DW.Com in 30 Languages”, accessed 9
December 2019, https://www.dw.com/en/about-dw/profile/s-30688.

891969 & 1974: Naissance de la DAEC Mais Les Emissions en Langues Sont Laminées
par L'éclatement de L'ortf’, RFI, accessed 9 December 2019,
http://www.rfi.fr/contenu/20100127-1969-1974-naissance-daec-mais-emissions-langues-
sont-laminees-leclatement-lortf.

70 “1975: Radio France Internationale, la Cinquiéme Chaine de Radio France”, accessed 9
December 2019, http://www.rfi.fr/contenu/20100127-1975-radio-france-internationale-
cinquieme-chaine-radio-france.

7" “Watch and Listen to the World”, France Médias Monde,
http://www.francemediasmonde.com, accessed 29 November 2019. The Ministry has
another implementing agency, Canal France International, which works in the field of media
development in developing countries. There are no current projects in the Pacific. “Our
Projects”, CFl, https://www.cfi.fr/fr/nos-projets, accessed 29 November 2019.

2 “\Who Are We?”, France24, accessed 9 December 2019,
https://www.france24.com/en/about-us.

3 These statements are taken from a December 2018 judgment by the UK media regulator
Ofcom which, after quoting RT’s responses at length, found RT to have breached codes in
seven programs in six weeks following the nerve gas poisonings in Salisbury. RT argued in
its submission to Ofcom that RT should not be held to the required standards because its
audience is so small. Ofcom, “Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin”, Issue 369, 20
December 2018, accessed 10 December 2019,
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/131159/Issue-369-Broadcast-and-
On-Demand-Bulletin.pdf.

74 “About Us”, RT, accessed 9 December 2019, https://www.rt.com/about-us/.

75 “Russia Cuts State Spending on RT News Network”, Moscow Times, 11 October 2015,
https://www.themoscowtimes.com/2015/10/11/russia-cuts-state-spending-on-rt-news-
network-a50194.

76 Simon van Zuylen-Wood, “At RT, News Breaks You”, Bloomberg, 4 May 2017,
https://www.bloomberg.com/features/2017-rt-media/.

7 Mark Sweney and Rob Davies, “Great Ormond Street charity pulls fundraising adverts
from Russian Channel RG”, Guardian, 22 October 2016,
https://www.theguardian.com/media/2016/oct/21/great-ormond-street-charity-adverts-
russia-today-children-tv.

78 Figure provided by a representative of RNZ Pacific in May 2019 in response to author's
question.

LOWY INSTITUTE



REPORT INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY FOR PROJECTING AUSTRALIA'S SOFT POWER

78 “Corporate Overview”, NHK, accessed 10 December 2019,
https://www.nhk.or.jp/corporateinfo/english/corporate/index.html.

80 NHK World Japan, “New Programs of NHK World-Japan For 2018”, Media Release, 21
February 2018, https://www.nhk.or.jp/corporateinfo/english/press/pdf/20180222.pdf.

81 Ki-Sung Kwak, “South Korea’s Public Broadcasters Are in an Impossible Political
Position”, The Conversation, 27 October 2017, http://theconversation.com/south-koreas-
public-broadcasters-are-in-an-impossible-political-position-85593.

82 Smriti Kak Ramachandran, “I&B Ministry and MEA at Odds over All India Radio External
Service”, Hindustan Times, 6 August 2018, https://www.hindustantimes.com/india-news/i-b-
ministry-and-mea-at-odds-over-all-india-radio-external-service/story-
k8CDvmM9gmYSJ4gDzuYrHiK.html.

8 Kareem Fahim, “Demands by Saudi-led Arab States for Qatar Include Shuttering Al
Jazeera”, Washington Post, 23 June 2017,
https://www.washingtonpost.com/world/middle_east/saudi-led-arab-states-submit-
demands-to-qatar-including-shuttering-of-al-jazeera/2017/06/23/d9d2711a-580e-11e7-
9e18-968f6ad1e1d3_story.html?utm_term=.2871952cef9f.

84 Mathew Ingram, “Al Jazeera America Was Doomed from the Beginning”, Fortune, 13
January 2016, http://fortune.com/2016/01/13/al-jazeera-shutdown/.

8 Zachary Laub, “How Al Jazeera amplifies Qatar's clout’, Council on Foreign Relations, 12
July 2017, https://www.cfr.org/backgrounder/how-al-jazeera-amplifies-qatars-clout.

8 By comparison, the BBC World Service employs around 2100 staff (including freelance
staff), as part of the total BBC Group’s staff of 36 700: BBC, BBC Group Annual Report and
Accounts 2018/19, 259-283.

87 “Radio Netherlands Worldwide Says Goodbye to its Audiences”, Jakarta Post, 14 June
2012, archived from the original on 18 June 2012,
https://web.archive.org/web/20120618005603/http://www.thejakartapost.com/news/2012/06
/14/radio-netherlands-worldwide-says-goodbye-its-audiences.html.

8 “What We Do”, RNW, accessed 10 December 2019, https://www.rnw.org.

8 Angelina King, “Radio Canada International Goes Off-Air, Moving Online-Only After 67
Years of Shortwave Service”, J Source, 2012, accessed 10 December 2019, http://j-
source.ca/article/radio-canada-international-goes-off-air-moving-online-only-after-67-years-
of-shortwave-service/.

% CBC/Radio Canada, CBC/Radio-Canada Corporate Plan Summary — 2019-2020 to
2023-2024, http://www.cbc.radio-canada.ca/_files/cbcrc/documents/corporate-
plan/corporate-plan-summary-2018-2019-2022-2023.pdf, 6.

LOWY INSTITUTE 35



REPORT INTERNATIONAL PUBLIC BROADCASTING: A MISSED OPPORTUNITY

AUTHORS

ANNMAREE O'KEEFFE

Annmaree O’Keeffe AM is a Nonresident Fellow at the Lowy
Institute. Previously with Australia's former foreign aid agency AusAlD
from 1986 to 2009, her various positions included Ambassador for
HIV/AIDS and Deputy Director General. She has served as Australia’s
Ambassador to Nepal and was Minister-Counsellor for Development
Assistance in Papua New Guinea. Before joining AusAlID, Annmaree
worked for the International Committee of the Red Cross in Geneva.
Annmaree was chair of Australia's national commission for UNESCO
(2013-2017) and a founding board member of the Asia Pacific Business
Coalition for AIDS. She is currently the chair of the Foundation for
Development Cooperation.

CHRIS GREENE

Chris Greene is a freelance writer/researcher on media development
issues. He previously worked for ABC International in PNG and for
Radio Australia in Melbourne. He was with the BBC World Service for
16 years where his last position was Managing Editor, South East Asia.
He has specialised in working on media development in conflict and
post-conflict zones including Southern Sudan, Somalia, Palestine and
Myanmar.

LOWY INSTITUTE



LOWY INSTITUTE

31 Bligh Street Tel: +61 2 8238 9000 www.lowyinstitute.org
Sydney NSW 2000 Australia Fax: +61 2 8238 9005 twitter: @lowyinstitute




	Okeefe, Green_International Public Broadcasting_PRINT.pdf
	COVER International Public Broadcasting - A missed opportunity for projecting Australia's soft power_[2]
	O'Keeffe_and_Greene_International_public _broadcasting_a_missed_opportunity _for_Australia _print_101219
	O'Keeffe_and_Greene_International_public _broadcasting_a_missed_opportunity _for_Australia _print_101219
	COVER International Public Broadcasting - A missed opportunity for projecting Australia's soft power_[2]
	Okeefe, Green_International Public Broadcasting_PRINT.pdf
	COVER International Public Broadcasting - A missed opportunity for projecting Australia's soft power_[2]



